Forskningsprojekt Syntetiska kemikalier som orsak till förlust av biologisk mångfald

Floder innehåller blandningar av syntetiska kemikalier från utsläpp men effekten på den biologiska mångfalden är okänd. Att upptäcka i vilken grad och vilka syntetiska kemikalier som påverkar den biologiska mångfalden kommer att hjälpa vattenförvaltningen mot en giftfri miljö.

Industri- och jordbruksutsläpp gör att floder utsätts för blandningar av syntetiska kemikalier. Det är oklart i vilken utsträckning den biologiska mångfalden påverkas av dess cocktaileffekt. Vattendirektivet (WFD) antogs för att bedöma den kemiska och ekologiska statusen för europeiska sötvattenförekomster med miljökvalitetsnormer för 45 prioriterade ämnen. WFD är dock begränsad på grund av en ofullständig bedömning av den kemiska och ekologiska statusen. I detta projekt kommer den begränsade kunskapen om hur biologisk mångfald påverkas av kemikalier att tas upp där ekologi och ekotoxikologi integreras. Modellerat blandningstoxicitetstryck från 1786 syntetiska föreningar kommer att kopplas till tillgängliga biodiversitetsdata. Resultaten kommer att avslöja i vilken grad och vilka syntetiska kemikalier som är ansvariga för förlusten av biologisk mångfald. Ambitionen är att stärka bryggan mellan vetenskapliga bevis och vattenförvaltningspolicyer för att bidra till att skapa en giftfri miljö.

Projektmedlemmar

Projektansvariga