Forskningsprojekt Tänk om, tänk nytt – monument i 2000-talets demokratier

Forskningsprojekt i konstvetenskap och kulturgeografi vid Stockholms universitet och universitetet i Bristol.

I en tid där forskare, konstnärer, media och allmänheten intresserar sig allt mer för monument och demokrati, bidrar det här forskningsprojektet med ny kunskap om monumentgenrens utveckling, dess demokratiska potential samt viktiga insikter om demokratins nuvarande kris och motståndskraft.

Monumentskapande i dagens demokratier kännetecknas av två trender: Monument som anses problematiska tas bort eller blir föremål för vandalisering eller konstnärlig intervention men genren har också omvärderats och moderniserats genom nya teman och uttrycksformer.

Detta internationella, tvärvetenskapliga samarbete mellan en konstvetare och en kulturgeograf utgår från att dessa till synes motsatta utvecklingar är båda resultat av ett demokratiskt skifte inom genren, men också mer allmänt i samhället. Den växande konfrontationen av det koloniala och patriarkala arvet aktualiserar frågor om vem och vad som representeras i det offentliga rummet. Under det treåriga projektet undersöks hur utvecklingarna speglar en förändrad syn på vad som förväntas av demokratiska medborgare, nämligen att delta aktivt i utformningen av det kollektiva minnet och det offentliga rummet.

Projektbeskrivning

Monument i betong i form av bokstaven X liggande med text på
Olaf Nicolais konstverk från 2014: Minnesplats för desertörer från nazismens militär, i Wien.
Foto: Tanja Schult

Projektet genomförs genom en rad fallstudier som leder till sju granskade artiklar i vetenskapliga tidskrifter respektive en monografi. Dessa baseras på fältstudier, studier av arkiv- och mediakällor, intervjuer med konstnärer, offentliga myndigheter, icke-statliga organisationer och aktivister, samt receptionsstudier.

Syftet är att förstå hur olika strategier för monumentskapande uttrycker, omförhandlar och utvecklar idéer om representation och delaktighet, samt hur dessa tas emot. Bredden av strategier tyder på att demokratin bygger på en ständig omförhandling där olika aktörers berättelser tar plats.

Genom en konferens (som äger rum i Berlin 29–30 juni 2023; i samarbete med Urte Evert, Zitadelle Spandau) sätts studierna i ett större internationellt perspektiv som möjliggör slutsatser kring vidden av det identifierade demokratiska skiftet. Konferensen leder till en antologi.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Tim Cole

Historiska institutionen, Universitetet i Bristol
Tim Cole

Universitetslektor, docent

Institutionen för kultur och estetik

Mer om projektet

Konferens i Johannesburg, 2023

Tanja Schult

Hösten 2023 deltog Tanja Schult och Tim Cole i den internationella konferensen Monumental Developments arrangerad av Brenda Schmahmann, vid universitet i Johannesburg den 8–11 november.
Tanjas föredrag hade titeln “Contemporary Monuments as Placemaking: Exercising Democratic Citizenship”, och Tims “On the Plinth/Off the Plinth: Re-imagining the monument in turn-of-the-century-London and beyond”.

Efter konferensen reste de till Pretoria och Howick för att studera ett antal Mandela-monument som Tanja föreläste om vid konferensen Visual Redress in Africa vid universitetet i Stellenbosch, den 7–8 December 2023.

Konferens i Wien, 2023

Tanja Schult föreläste vid konferensen 100 | Fachgespräch Denkmalsturz und Diversität der Denkmallandschaft i Wien, Österrike, den 24 maj 2023. Titeln på hennes föredrag var Denkmäler in Demokratien – Demokratische Denkmäler.

Programmet på konferenssidan

Programmet som PDF

Paneldiskussion i Bristol, 2023

Tim Cole deltog den 24 maj 2023 i ett samtal vid MAYK i Bristol om samtida problem och frågor om minnesmärken, det offentliga rummet och placeringen av konstinterventioner relaterade till svåra berättelser i Bristol, och Storbritannien.

Mer om paneldiskussionen

Fästningen Zitadelle Spandau i Berlin sedd från luften
Zitadelle Spandau i Berlin, Tyskland. Foto: A.Savin, Wikicommons

Konferens i Berlin, 2023

Projektgruppen arrangerade det internationella symposiet Rethink and Reload – Monuments in 21st Century Democracies between Iconoclasm and Revival vid museet Zitadelle Spandau den 29–30 juni, 2023.

Mer info på H-Soz-Kults hemsida

Workshop i Wien, 2022

Den 20 oktober 2022 medverkade Tanja Schult och Tim Cole i en workskop i Wien, arrangerad av de Gröna (Miljöpartiet) i Österrike. De var inbjudna för att diskutera monumentens funktion(er) i dagens demokratier. Deras framträdanden finns att se på Youtube:

Tanja Schults föreläsning

Tim Coles föreläsning