Forskningsprojekt TELICORE: Technology Enabled Learning (TEL) in Intercultural Environment

Projektets ursprungliga syfte var att utveckla ett samarbete inom forskning och undervisning mellan Stockholms universitet (Stockholm, Sverige), Higher School of Economics (Sankt Petersburg, Ryssland) och Ilia State University (Tbilisi, Georgien). Efter Rysslands invasion av Ukraina fattade Svenska institutet (SI) beslutet om att allt SI-finansierat samarbete med offentliga aktörer (inklusive statliga universitet) från Ryssland och Belarus skulle avbrytas. Det innebär att dessa aktörer inte längre kan delta i projektsamarbetet. De tillåts inte heller delta i digitala aktiviteter och ej eller medverka med egna medel (denna del gäller även offentliga aktörer i Belarus, som enligt tidigare beslut inte längre tillåts ta del av SI:s finansiering). Samarbete med Higher School of Economics avbröts från och med 5 mars 2022.

För närvarande fortsätter projektets verksamhet med två nya samarbetspartner – Taras Shevchenko National University of Kyiv (Ukraina) och Helsingfors universitet (Finland). Det övergripande syftet med projektet är fortsatt att dela erfarenheter, kunskap och resurser.

Teknologibaserad inlärning (TEL) i interkulturell miljö: gränsöverskridande utbyte och samarbete inom forskning och utbildning

I fokus för projektet står korpusbaserade inlärningsmetoder, som är allmänt accepterade (engelska mainstream) inom modern tillämpad lingvistik. Ett av målen är koncentrera internationell kompetens inom korpuslingvistik och lexikologi och att utveckla nya verktyg för språkinlärning.

Teknologibaserat inlärningskoncept (TEL) använder sig av metoder och verktyg inom informations- och kommunikationsteknik (ICT), vilket gör undervisningen mer intressant och effektiv.

Vi kommer att:

1. fördjupa samarbetet mellan forskare från de deltagande universiteten och adressera utmaningar inom forskningsetik såväl inom forskning som i uppsatsskrivning, samt utveckla nya internationella forskningsprojekt;
  2. initiera utbyte på grund- och avancerad nivå mellan studenter vid Stockholms universitet och studenter i partnerländerna Ryssland och Georgien;
  3. utveckla gemensamma kurser inom korpusbaserad inlärning och forskningsmetodik och etik, vilket i sin tur kommer att skapa en närmare koppling mellan forskning och undervisning.

Inom ramen för projektet kommer en ny onlinekurs med fokus på forskningsmetodik och korpuslingvistik att skapas – Korpuslingvistik för språkinlärning och forskning. Den vänder sig till studenter på grund-, avancerad och forskarnivå inom lingvistik och TEL som huvudämnen.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ludmila Pöppel

Professor Ludmila Pöppel