Forskningsprojekt Teori och politik – straffrätt i omvandling

Forskningsprojekt som avser att ta temperaturen på den samtida kriminalpolitiken/rättspolitiken genom att samla texter från flera yngre straffrättsforskare, verksamma som lärare och forskare i straffrätt vid olika universitet i Sverige, i en antologi.

Fru justitia intill en bok
Foto: Piotr Adamowicz / Mostphotos

Det är en nordisk tradition inom straffrättsämnet att då och då genomföra projekt som innefattar att projektmedlemmarna tar temperaturen på den samtida kriminalpolitiken/rättspolitiken. Emellertid var det ett tag sedan detta gjordes. I regel är det också så att kriminalpolitik/rättspolitik ofta är sådant som diskuteras av mer seniora straffrättsforskare. Vi ser därför ett värde i att också yngre straffrättsforskare får delta på sina egna villkor i en bredare diskussion och syn på kriminalpolitik/rättspolitik.

Det aktuella forskningsprojektet har genomförts så att alla projektmedlemmar har författat en individuell text på ett valfritt tema som de associerar till titeln på projektet (Teori och politik – straffrätt i omvandling). Texterna har presenterats vid flera tillfällen under projektets gång vid både digitala och fysiska träffar, där innehållet har diskuterats inom gruppen. Slutresultatet av forskningsprojektet är en antologi – med samma namn som projektet – som publiceras i slutet av mars 2022 på Iustus förlag.

Projektbeskrivning

Något har hänt med kriminalpolitiken den senaste tiden. Frågor om brott och straff står högt på den politiska agendan hos såväl regeringen som oppositionen och framstår som ett prioriterat politikområde när väljarna får lista sina viktigaste frågor. Men frågor om brott och straff får också numera ett helt annat utrymme och uppmärksamhet i både traditionella och sociala medier jämfört med bara något decennium sedan. Alla dessa faktorer – och fler därtill – har bland annat bidragit till att reformerna och ändringstakten på det straffrättsliga området har accelererat. Det övergripande syftet med detta projekt är därför att ta pulsen på den samtida kriminalpolitiken. Detta görs genom att ett dussintal yngre straffrättsforskare själv fått välja ett tema som anknyter till projektets titel: Teori och politik – straffrätt i omvandling. Det handlar alltså snarare om att göra några nedslag för att illustrera och fånga in olika kännetecken för den nutida kriminalpolitiken. Men när man läser de individuella bidragen från de olika straffrättsforskarna, så visar det sig att flera teman återkommer i det gemensamma forskningsprojektet. I projektet synliggörs därför kriminalpolitiken i vår samtid genom följande återkommande teman: kriminalpolitiska utvecklingstendenser, dessas relation till det straffrättsteoretiska landskapet, straffrättsvetenskapens roll i denna utvecklingen, relationen mellan teori, politik och dogmatik, liksom de straffrättsteoretiska premisserna i ett förändrat politiskt landskap.

Projektmedlemmar

Juridiska institutionen, Lunds universitet

Mer om projektet

Om projektets finansiering:

G Huselius stiftelse finansierade en tvådagars konferens i Sigtuna, där forskarna hade möjlighet att diskutera de snart färdiga texterna tillsammans.

Emil Heijnes stiftelse har gett ett generöst tryckbidrag som möjliggjort utgivandet av antologin.