Forskningsprojekt Trängsel på skogsstigen? Möten, normer och konflikter i tätortsnära skogar

Projektet syftar till att utforska tätortsnära skogsstigar och deras roll som mångsidiga platser för olika aktiviteter och samvaro. Fokus ligger på att förstå användningarna, normerna och eventuella konflikter som uppstår mellan olika användargrupper i skogen.

Kollage. Bild 1: 3 barn på skogsstig, 2: skogsstig, 3: 2 barn cyklar på skogsstig
Foto: Annika Strandin Pers

Detta studeras genom en fältstudie med intervjuer, kartanalyser och fältobservationer i Hellas friluftsområde nära Stockholm. Genom att analysera de normer som råder på skogsstigarna och identifiera konflikter som kan uppstå mellan olika användare och användningsområden, hoppas vi kunna bidra till en ökad medvetenhet om skogens mångsidiga betydelse i dagens samhälle. Vi ska även granska hur olika aktörer försöker hantera dessa konflikter och vilka konsekvenser deras åtgärder får. Vi kommer även att undersöka hur det fysiska landskapet utformas för att antingen möjliggöra eller begränsa olika former av användning och vilka drivkrafter som ligger bakom detta och hur dessa beslut påverkar skogsstigarnas användning och upplevelse.

Projektmedlemmar

Projektansvariga