Forskningsprojekt U-Train: Training to Teach Online in Wartime and After

U-Train handlar om digital transformation av högre utbildning i Ukraina. Campusundervisning är inte möjlig på grund av kriget, projektets syfte är därför att stödja utvecklingen av distansutbildningar. Vi undersöker behoven kring design och genomförande av onlinekurser, både i krigstid och efter, som en del av återuppbyggnaden av utbildningssektorn.

Statyer och den ukrainska flaggan på en universitetsbyggnad.
En byggnad på Ivan Franko National University i Lviv, Ukraine. Foto: Mykola Kokaryev/Mostphotos.

Projektet U-Train har följande målsättningar:

1. Att analysera vilka kunskaper om kursdesign och genomförande av onlinekurser som universitetslärare vid Ivan Franko National University (LNU), Lviv, Ukraina, har. Vi studerar också vilka utmaningar de står inför när det gäller undervisning i krigstid.

2. Att skapa ett flexibelt utbildningsprogram för onlineundervisning/-lärande som möter lärarnas behov. Programmet ska vara modulärt, där vissa moduler fokuserar på utmaningarna under krigstiden medan andra är riktade mot den framtida återuppbyggnaden av utbildningssektorn i Ukraina – efter kriget.

3. Att undersöka lärarnas intresse för att delta i utbildningsprogrammet. Om ett stort antal lärare visar intresse för att delta skapas kriterier för urval av deltagare till den första omgången av utbildningen.

4. Att utbilda i design, genomförande och utvärdering av onlinekurser för LNU-lärare.

5. Att utvärdera utbildningsprogrammet och belöna de bäst designade kurserna.

6. Att införa förändringar i utbildningsprogrammet (om nödvändigt) och göra det offentligt tillgängligt via en social medieplattform.

7. Att etablera ett nätverk av akademiker från alla partnerinstitutioner som är dedikerade till att utveckla och förbättra e-lärande vid högre utbildningsinstitutioner i Ukraina. Det bidrar till den aktiva roll som akademin kommer att spela i samhällsbyggandet efter kriget.

Projektmedlemmar

Projektansvariga