Forskningsprojekt Unga i kriminella nätverk inom SiS

Intervjustudie: utmaningar och möjligheter.

Statens Insistutionsstyrelse (SiS) har sedan slutet av 2010-talet tagit emot och arbetat med en ökad andel unga med kopplingar till kriminella nätverk, delvis inom ramen för vårdinsatsen LVU men också i verkställandet av LSU-påföljder. Denna intervjustudie syftar till att undersöka hur SiS arbete med unga påverkas när de unga har anknytning till kriminella nätverk.

Studien närmar sig fältet genom två större frågor, en med fokus på personalens erfarenheter och en med ungdomarnas: 1) Vilka hinder och förutsättningar upplever personal på institutionerna i deras arbete med placerade med anknytning till kriminella nätverk? Vilka problem uppstår och hur löses de? 2) Hur upplever ungdomar med anknytning till kriminella nätverk tiden vid SiS och hur ser de på tiden efter placeringen? Vad lyfter de som särskilt viktigt för att kunna lämna sin anknytning till kriminella nätverk?

Studiens teoretiska utgångspunkt återfinns initialt i behandlingsmodellen The Good Lives Model och dess fokus på formerandet av terapeutiska allianser, dvs. att motivera individen till den ofta utmanande process det innebär att försöka förändra sitt liv, och de behov och hinder individen identifierar i denna process. Utifrån detta kommer särskilt fokus att läggas på unga mäns identitetsgörande i denna kontext. Studien fokuserar på olika sätt hur institutionstiden påverkar de unga män som har anknytning till KN, liksom de utmaningar och möjligheter personal urskiljer som arbetar med dessa unga. Materialet består av intervjuer med placerade pojkar och personal. Både LVU- och LSU-avdelningar ingår.

Projektmedlemmar

Projektansvariga