Forskningsprojekt Upcycling food industry side streams into functional organic-inorganic hybrid materials (UPSIDEHYB)

UPSIDEHYB

UPSIDEHYB-projektet fokuserar på att utveckla hållbara lösningar för överblivet material från livsmedelsindustrin. Målet är att undvika slösaktigt omhändertagande av dessa resurser och istället omvandla dem till innovativa alternativ till petroleumbaserade produkter. Vårt fokus ligger på den effektiva kombinationen av organiska och oorganiska element för att skapa högpresterande material som minimal milöpåverkan. Detta projekt är i linje med flera av FN:s mål för hållbar utveckling, inklusive att främja miljövänlig industripraxis, minska vattenanvändningen och främja ansvarsfull konsumtion. UPSIDEHYB är en tvärvetenskaplig satsning som i första hand faller inom forskningsområdet syntes och bearbetning och det tematiska området att upptäcka hållbara material för innovativa teknologier och tillämpningar inom forskningssatsningen WISE.

Projektmedlemmar

Projektansvariga