Stockholms universitet

Forskningsprojekt Utbildningsreformer och dess konsekvenser för skolsegregation och skolans likvärdighet

Ett jämförande perspektiv på skolsegregering och dess konsekvenser. Detta undersöks över tid i Sverige, Norge och Danmark. Tre länder som har haft mycket likartade utbildningssystem men har reformerat sina respektive utbildningssystem på olika sätt under de senaste decennierna.

Corridor in a Swedish school
Photo: Mickes fotosida

Skolsegregationen i de nordiska länderna står högt på den politiska agendan. För att utforma effektiva insatser riktade mot skolsegregering och dess konsekvenser, behövs ytterligare kunskap om vilka mekanismer som genererar och upprätthåller segregering och ojämlikheter i utbildning. Ett effektivt tillvägagångssätt för att ta itu med detta är att använda ett jämförande perspektiv. Där skolsegregering och dess konsekvenser undersöks över tid i tre länder som har haft mycket likartade utbildningssystem men har reformerat sina respektive utbildningssystem på olika sätt under de senaste decennierna. Dessa reformer har i olika utsträckning förändrat möjligheterna till val mellan både skolor och organisationsformer, något som i teorin är nära knutet till skolsegregering och en likvärdig utbildning. Konsekvenserna av dessa reformer har dock inte granskats i ett jämförande perspektiv med hjälp av registerdata. Projektet använder registerdata från Sverige, Norge och Danmark som sträcker sig över minst två decennier och täcker alla studenter som avslutat sin grundskoleutbildning.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Erik Rosenqvist

Forskare

Institutet för analytisk sociologi (IAS), Linköpings universitet

Medlemmar

Maria Brandén

Forskare

Institutet för analytisk sociologi (IAS), Linköpings universitet

Are Skeie Hermansen

Forskare

Institutet för social forskning
Are S H

Anders Hjorth-Trolle

Forskare

Rockwoolfonden