Forskningsprojekt Utbildningssegregation i Sverige: Dynamik, mekanismer och effekter

Syftet med detta projekt är att ta fram ny kunskap kring utbildningssegregationens dynamik, mekanismer och effekter på olika nivåer i utbildningssystemet genom fyra oberoende delstudier baserade på Svenska registerdata.

En grupp skolbarn
Foto: Unsplash

Den första studien kommer att följa svenska grundskolor från slutet av 1980-talet till mitten av 2010-talet och studera dynamiken och mekanismerna bakom ökningen av mellanskolsvariansen. Huvudfrågeställningen är huruvida de ökade resultatskillnaderna mellan skolor i huvudsak beror på ökade permanenta skillnader mellan samma skolor eller om det även är en fråga om en ökning i temporära avvikelser. Denna fråga är av central betydelse för tolkningen av likvärdighetsproblemet med ökade skillnader mellan skolors elevprestationer.

Den andra studen kommer att följa skolor i Sveriges tre storstadsområden över samma tidsperiod, men fokuserar på skolsegregering med avseende på invandrarbakgrund. Dynamiken bakom skolsegregationen kommer att studeras, liksom dess effekter på elevprestationer och lärarsammansättning och på elevernas långsiktiga utbildnings och arbetsmarknadsutfall. Denna fråga är väldigt viktig för den framtida integrationen i samhället. Innovativa empiriska metoder kommer att användas för att kunna estimera kausala effekter.

Den tredje studien kommer att studera effekter av införandet av fritt skolval helt baserat på betygintagning i gymnasieskolan på individers långsiktiga utbildningsutfall.

Den fjärde studien kommer att undersöka könssegregeringen i utbildningsval och dess betydelse för könslönegapet på arbetsmarknaden. Studien kommer att ägna särskilt intresse åt utvecklingen av män och kvinnors olika utbildningsval under de senaste två decennierna då andelen kvinnor i universitetsstudier vida överstiger männens andel. Även detta är en mycket viktig samhällsfråga som anknyter till ett stort och ökande intresse i den akademiska litteraturen för att hitta förklaringar till kvinnor och mäns olika utbildningsval och därmed karriärsval.

Projektmedlemmar

Projektansvariga