Forskningsprojekt Utsatthet i longitudinella data: Ett geografiskt perspektiv

I den svenska debatten har rumsliga skillnader i levnadsvillkor i allt högre grad identifierats som en av samhällets stora utmaningar. Medan stora befolkningsgrupper har bättre materiella levnadsvillkor än kanske någonsin tidigare, lever andra grupper i både ekonomisk, social och boendemässig osäkerhet.

Att blanda upplåtelseformer och hustyper är en åtgärd mot boendesegregation. Bilden visar privat h
Att blanda upplåtelseformer och hustyper är en åtgärd mot boendesegregation. Exemplet visar privat hyresrätt i form av flerfamiljshus och privat ägande i småhus. Foto: Eva Andersson

Detta är kanske mest tydligt i storstadsområden, där välbeställda och utsatta grupper återfinns på olika platser. Med särskilt fokus på utsatta grupper, och baserat på en livsbaneansats, är syftet med detta projekt att klargöra mekanismer bakom denna rumsliga sortering och att utforska de sociala konsekvenserna av en ökad geografisk polarisering. I detta projekt vill vi således analysera hur olika utsatta grupper har klarat sig i det svenska samhället och på bostadsmarknaden. Ett förväntat resultat är att projektet kommer att visa hur nuvarande politik kan revideras för att främja bättre resultat för utsatta grupper. Sådana åtgärder kan fokusera specifikt på områden med en koncentration av utsatta grupper, men kan också inkludera bredare insatser för att motverka konsekvenserna av ökad ojämlikhet, tex åtgärder inom bostadspolitiken.

Frågor som tas upp:
-    Att bedöma möjliga kausala samband för kontextuella effekter på personer i livsbanor märkta av utsatthet
-    Att bedöma påverkan av förändringar på bostadsmarknaden—omvandling av upplåtelseformer, renovering av hyresfastigheter, förändringar i bostadspolitiken—på den rumsliga integrationen av utsatta individer

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Eva Andersson

Kulturgeografiska institutionen
Eva K. Andersson

Ida Borg

Forskare

Kulturgeografiska institutionen
Ida Borg 2022