Forskningsprojekt Utsläpp av perfluoralkylsyror via havssprayaerosol i kustområden

Den årliga transporten av vissa PFAA från haven till atmosfären via SSA uppskattas vara jämförbar med andra stora källor till luft globalt. Emellertid är SSA sannolikt underskattad som källa eftersom utsläppen från kustvatten inte är väl beskrivna.

Det beror på att de modellparameterar som använts i våra tidigare studier utvecklades baserade på förhållanden i öppet hav, och varken tog i beaktande produktionen av SSA i surfzoner eller PFAAs anrikningsprocess i SSA under kustförhållanden (dvs högre koncentration av PFAA och annan sammansättning av havsvatten nära kuster). Eftersom de potentiellt kan ha en stor inverkan på kustnära luft och markmiljö, är det viktigt att förbättra vår förståelse för hur PFAA förflyttas från kustvatten till atmosfär via SSA. Vi planerar att 1) undersöka anrikningen av PFAA i SSA vid typiska kustförhållanden genom en serie fältexperiment med en havsspraysimulator, 2) empiriskt utveckla en källfunktion för flödet av SSA i surfzonen att använda vid modellering och 3) uppdatera vår tidigare modellering av utsläpp av PFAA från hav globalt genom att inkludera kustutsläpp.

Projektmedlemmar

Projektansvariga