Forskningsprojekt Utvecklingsvägar i den spanskspråkiga världen

Projektet undersöker korsdialektal historisk variation och förändring i spansk morfosyntax mellan 1800- och 2000-talet.

Matti forskningsprojekt
Foto: Marek Poplawski/Mostphotos

Alla världens språk är i konstant förändring över tid och rum. Det gäller även dialekter av samma språk. Dessa genomgår såväl dialektspecifika förändringar som förändringar som är generella för flertalet dialekter av samma språk. Det här projektet ämnar belysa i vilken utsträckning dialekter som genomgår en och samma språkförändring tenderar att sammanfalla eller gå isär, hur språkliga innovationer sprider sig i det språkliga systemet och vilka faktorer som styr korsdialektal konvergens eller divergens. Fokus ligger på latinamerikansk och europeisk spanska från 1800-talet till och med nutid för att försöka utröna vilka faktorer som förklarar varför olika fenomen av språklig förändring äger rum och hur dessa utvecklas över tid i en transatlantisk kontext.

Projektmedlemmar

Projektansvariga