Forskningsprojekt Vad förklarar samhällsvårdade barns underprestationer i utbildningssystemet?

Utbildning är en viktig grund för barns utveckling och brukar beskrivas som en väg ut ur utsatthet. Projektet handlar om utbildningskarriärer hos en särskilt utsatt grupp, nämligen barn med erfarenhet av samhällsvård i form av placeringar i fosterhem eller på institutioner.

Syftet med det här projektet är att öka förståelsen för varför barn i samhällsvård tenderar att prestera dåligt i skolan och utbildningssystemet. Baserat på en 60-årig uppföljningsstudie av en Stockholmskohort född 1953, av vilka omkring 9% har haft erfarenhet av samhällsvård, kommer det föreslagna projektet undersöka hur samspelet mellan samhällsvården och de placerade barnens bakgrund, aspirationer, prestationer och val formar deras utbildningskarriärer.

Projektbeskrivning

Genom att integrera teoretiska och metodologiska verktyg hämtade från socialt arbete, sociologi och epidemiologi är ambitionen att belysa ojämlikhet i utbildning bland barn i samhällsvård på ett mer utförligt sätt än vad som tidigare har varit möjligt att göra. Projektet utgår från ett livsförloppsperspektiv som innebär ett fokus på hur olika faktorer under barndomen och ungdomstiden påverkar vuxenlivet. Ett sådant angreppssätt möjliggörs av att det unika longitudinella datamaterial som kommer att användas innehåller detaljerad information om barndomsvillkor relaterade till samhällsvården, familjen, skolan och individen.

Det longitudinella kohortmaterialet kombinerat med senare tids utveckling av statistiska metoder för livsförloppsdata gör det möjligt att:

1. Kartlägga och analysera utbildningsvägar.
  2. Undersöka om skolresultaten har samband med faktorer kopplade till samhällsvården utifrån teorier om så kallade kritiska perioder.
  3. Pröva olika teoretiska antaganden om hur kumulativ utsatthet i barndomen påverkar barns utbildningsvägar.
  4. Undersöka betydelsen av kognitiv förmåga för ojämlikhet i utbildning. Genom att fokusera på dessa teman kan projektet bidra till att identifiera när och hur olika åtgärder som syftar till att förbättra placerade barns skolresultat, och därmed potentiellt även deras framtidsutsikter, skulle kunna vara mer effektiva.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lars Brännström

LB

Medlemmar

Ylva Brännström Almquist

Institutionen för folkhälsovetenskap
Ylva B Almquist

Bo Vinnerljung

Professor emeritus

Bo Vinnerljung. Foto: Eva Dalin

Hilma Forsman

Universitetslektor

Hilma Forsman. Foto: Rickard Kihlström

Publikationer

Forsman, H. & Jackisch, J. (2021).

Cumulative childhood adversity and long-term educational outcomes in individuals with out-of-home care experience: Do multiples matter for a population defined by adversity? British Journal of Social Work, doi: 10.1093/bjsw/bcab194.

Brännström, L. & Stenberg, S-Å. (2021).

Primary and secondary effects on long-term educational outcomes in individuals with experience of child welfare interventions. Child Abuse Review, 30(1): 48-61.

Brännström, L., Forsman, H., Vinnerljung, B. & Almquist, Y. B. (2020).

Educational inequalities in individuals with childhood experience of out-of-home care: What are driving the differences? PLoS ONE, 15(4): e0232061.

Forsman, H. (2020).

Exploring educational pathways over the life course in children with out-of-home experience: a multi-group path analysis. Children and Youth Services Review, 111, 104852.

Berlin, M., Vinnerljung, B., Hjern, A. & Brännström, L. (2019).

Educational outcomes of children from long-term foster care: Does foster parents’ educational attainment matter? Developmental Child Welfare, 1(4): 344-359.