Forskningsprojekt Vad kan doftsinnet lära oss om högre hjärnfunktioner?

Doftsinnet tycks vara annorlunda jämfört med andra sinnen, särskilt med avseende på hur det samverkar med minnet.

Lavendel med en suddig människa. Foto: Markus Spiske från Pixabay.

Syftet med detta forskningsprojekt, som finansieras av ett konsolideringsbidrag från Vetenskapsrådet, är att förstå hur våra sinnen samverkar med kognitiva minnesprocesser.

Min förklaringsmodell kommer baseras på experimentella studier av doftminne, samt aktivitet i hjärnans mest centrala nätverk; sammankopplade "nav" i pannloben, hjässloben och tinningloben, som tillsammans ansvarar för minnesprocesser och andra "högre" psykologiska funktioner.

Forskningen bedrivs vid Stockholm University Brain Imaging Centre (SUBIC). Dessa resultat kommer i sin tur att leda fram till en interventionsstudie, där unga och äldre personer kommer att få träna sin minnesförmåga med hjälp av dofter eller bilder. Resultaten kommer visa vad de olika sätten att träna hjärnan får för effekter.

Projektmedlemmar

Projektansvariga