Forskningsprojekt Vad sägs om romance? Om konstruktionen och främjandet av samtida svensk populärromantik

Internationell postdok finansierad av Vetenskapsrådet.

Foto: Kranich17 / Pixabay

Forskningsprojektet är placerat vid Institutionen för Etnologi, Religionshistoria och Genusvetenskap på Stockholms universitet samt vid Institut for Kulturvidenskaber och forskargruppen Uses of Literature: The Social Dimensions of Literature på Syddansk Universitet.

I projektet studeras senare års framväxt av en romancegenre i Sverige. Centralt för undersökningen är den romantiska litteratur som under 2010-talet skrivs och publiceras på svenska under genrebeteckningen romance, men också när, hur och med vilka effekter genren på olika vis positivt framhålls i ett samtida svenskt offentligt samtal.

Projektet är pausat på grund av föräldraledighet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Elin Abrahamsson

Forskare