Stockholms universitet

Forskningsprojekt Vem kan man lita på?

Vem kan man lita på? Samhällskunskapsundervisning om tillit för ett aktivt och kritiskt medborgarskap.

I forskningsprojektet utforskas begreppet tillit och dess relation till demokratin i klassrummet. Syftet är att analysera de lärande- och undervisningsprocesser som ligger bakom formandet av ett kritiskt medborgarskap och hur undervisningen kan designas för att gynna medborgarskapande. Forskningsprojektet bygger på deltagande aktionsforskning där forskarna deltar i klassrummet med gymnasielärare och elever.

Projektbeskrivning

Skolan har ett framskrivet uppdrag i termer av demokrati där ett särskilt ansvar faller på skolans samhällskunskapsundervisning. Genom undervisningen ska elevernas kunskaper om samhället öka, samtidigt som den demokratiska värdegrunden stärks och att eleverna därmed får förutsättningar att utveckla ett aktivt medborgarskap. I skolans uppdrag att socialisera eleverna i värden och samtidigt utveckla ett kritiskt förhållningssätt finns en utmaning i att balansera dessa uppdrag. Utmaningen blir inte mindre i en tid där engagemang för, attityder till och kunskaper om demokratin sjunker och där polarisering och segregation skapar mindre tillit till andra människor, politiska institutioner och demokratin – i sig något som i demokratiforskning lyfts fram som ett fundament för den fungerande demokratin. Dessutom finns utmaningar i att skolans demokratiuppdrag sker på olika villkor beroende på bland annat genus, klass och etnicitet.

I demokratiforskning beskrivs ett aktivt och kritiskt medborgarskap som en viktig förutsättning för demokratins utveckling och fortlevnad. Vad som utgör ett "gott demokratiskt och kritiskt kunnande" i relation till skolans såväl som samhällskunskapsundervisningen särskilda uppdrag med samtida utmaningar är mindre beforskat i samhällsvetenskaplig och utbildningsvetenskaplig forskning.
Projektets teoretiska utgångspunkt är att medborgarblivandet är en process, och att såväl kunskaper som värderingar och förmågan att omsätta dessa till samhällsorienterat handlade är centralt i denna process. Genom en samhällskunskapsundervisning där eleverna arbetar med en undersökande ansats (enquiry), kommer projektet att undersöka hur denna undervisning kan bidra till att de tillägnar sig kunskaper, färdigheter och attityder som gör det möjligt för dem att bli kritiska och aktiva medborgare.

Projektdesignen utgår från begreppet tillit och bygger på att forskarna tillsammans med gymnasielärare först skapar sig en bild av elevernas tankar om och förståelse av tillit genom fokusgrupper och en enkät. Vidare inventeras lärarnas erfarenheter av tidigare undervisning kring demokrati i samtal. Därefter tar forskare och lärare tillsammans fram principer för hur den undersökande undervisningen ska se ut. Dessa principer omsätts sedan i klassrummet tillsammans med eleverna i två klasser i två olika skolor under två terminer. Undervisnings- och lärandeprocesser dokumenteras kontinuerligt. Sammantaget kan det insamlade materialet ge en bild av vilka lärandeprocesser som ägt rum och av hur undervisningen fungerat. Metodologiskt är forskningsprojektet undervisningsutvecklande och genomförs som deltagande aktionsforskning i form av undervisningsinriktad designforskning (educational design research).

Projektet är ett samarbete mellan forskare i ämnesdidaktik och statsvetenskap. Forskargruppen har överlappande kompetenser från ämnesdidaktisk forskning om lärande i samhällsorienterande ämnen, designorienterad forskning, kollaborativ praktiknära forskning och forskning om demokrati och politiskt deltagande. Till forskningsgruppen är också fyra samhällskunskapslärare affilierade från två olika skolor i Stockholms län. Forskarna och gymnasielärarna kommer kontinuerligt att träffas för planering, uppföljning och analys av lärande- och undervisningsprocesserna. Gruppens sammansättning av statsvetare, ämnesdidaktiker och lärare ger en bred kompetens att identifiera utmaningar och identifiera möjliga lösningar i relation till hur undervisningen kan rusta eleverna i ett aktivt och kritiskt medborgarskap.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Johan Sandahl

Professor, SR FN estet/hum/sam-ämnenas didaktik

Institutionen för ämnesdidaktik
Sandahl

Medlemmar

Maria Jansson

Professor, Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet

Michele Martha Micheletti

Professor emerita

Statsvetenskapliga institutionen
Foto av professor Michele Micheletti.

Patrik Johansson

Forskare, Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Patrik Johansson

Soetkin Verhaegen

Filosofie doktor, Maastricht University

Department of Political Science, Maastricht University