Forskningsprojekt Vetenskapligt grundade progressionslinjer i Speciallärarprogrammet
Innehållslig alignment som en högskolepedagogisk angelägenhet
![Studenter](/polopoly_fs/1.725027.1711441467!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
I detta projekt utforskades den aktuella logiken inom och mellan tre delkurser i speciallärarprogrammet. Kursplaner, kursbeskrivningar, studiehandledningar, kursuppgifter, examinationsuppgifter, betygskriterier, kursvärderingar och kursrapporter analyserades i relation till förväntade studieresultat.
Projektbeskrivning
Utifrån teorier om begreppsutveckling genomfördes en analys av kunskapsinnehållet, vilket resulterade i skapandet av nya innehållsliga progressionslinjer. Med dessa "nya" progressionslinjer som utgångspunkt utvecklades kursuppgifter och examinationsuppgifter, vilka sedan testades med studenter i de tre för studien aktuella delkurserna.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
![Mimmi Waermö Mimmi Waermö](/polopoly_fs/1.629412.1664574340!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Anna Broman
Universitetslektor
![Image2](/polopoly_fs/1.446176.1565022242!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Mimmi Waermö
biträdande prefekt, universitetslektor
![Mimmi Waermö Mimmi Waermö](/polopoly_fs/1.629412.1664574340!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Anna Broman
Universitetslektor
![Image2](/polopoly_fs/1.446176.1565022242!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)