Forskningsprojekt Videobaserad AAL-teknik och kolliderande rättsliga ramar

Avhandlingsprojekt vars övergripande syfte är att undersöka hur lagen bör balansera intressen inom ramen för videobaserad AAL-teknik. Projektet är en del av Maria Skłodowska-Curie Actions Innovative Training Network, "visuAAL".

Även om uppkomsten av AAL-teknik inom hälso- och sjukvården ger otroliga möjligheter att förbättra livskvaliteten för svaga och sjuka människor, innebär tekniken också betydande juridiska problem. Denna teknik kräver en enhetlig rättslig reglering för att bland annat garantera anordningens säkerhet och integritetsskyddet för den person som använder den.

Med ett globalt perspektiv kommer detta projekt att utforska den nuvarande rättsliga ramen för videobaserad AAL-teknik och omfatta en djupgående tolkning och systematisering av den positiva rätt som rör detta framväxande område. Även om huvuddelen av arbetet kommer att innebära ett stort beroende av traditionella rättsliga källor, kommer det att vara nödvändigt att förlita sig på material som samlats in inom datavetenskapen och att översätta detta material till en rättslig kontext.

Mer om projektet

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Zhicheng He

Doktorand

Juridiska institutionen
Zhicheng

Mer om projektet

Forskningen är en del av Maria Skłodowska-Curie Action Innovative Training Network, "visuAAL" - Privacy-Aware and Acceptable Video-Based Technologies and Services for Active and Assisted Living.

Syftet med visuAAL är att överbrygga kunskapsklyftan mellan användarnas krav och lämplig och säker användning av videobaserad AAL-teknik för att ge effektiv och stödjande vård  av hälsa och välbefinnande hos äldre vuxna.

VisuAAL syftar till att öka medvetenheten om och förståelsen för de kontextspecifika etiska, rättsliga, integritets- och samhälleliga frågor som är nödvändiga för att genomföra visuella system på sjukhus, i hemmet och i samhället på ett sätt som skyddar och känns tryggt för användarna.

www.visuaal-itn.eu/