Stockholms universitet

Forskningsprojekt Visuella resurser i språkundervisning inom sfi och särskild utbildning för vuxna

I det här projektet undersöker vi hur visuella resurser används i språkundervisningen. Vi fokuserar på undervisning i svenska för invandrare för vuxna, vuxenutbildning för döva och hörselskadade samt komvux som särskild utbildning.

Projektbeskrivning

Det här projektet handlar om hur visuella resurser används i språkundervisning för vuxna inom svenska för invandrare, vuxenutbildning för döva och hörselskadade samt komvux som särskild utbildning. Syftet är att tillsammans med lärare utveckla hur visuella resurser kan användas för att främja delaktighet i undervisningen och bidra med kunskap om lärares och vuxenstuderandes erfarenheter av visuella resurser som redskap för lärande.

Projektet fyller en kunskapslucka i befintlig forskning i språkutbildning för vuxna. I Sverige saknas idag didaktiskt inriktad forskning om den språkundervisning som ges inom svenska för invandrare (sfi) och kommunal vuxenutbildning (komvux) som anpassad utbildning. Därför har vi valt att titta närmare på detta.

Projektet adresserar betydelsen av att säkerhetsställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet som främjar livslångt lärande för alla (se UNESCO 2016). De undervisningspraktiker som studeras omfattar bland annat vuxenstuderande med dövhet och hörselnedsättning, posttraumatiskt stressyndrom och intellektuell funktionsnedsättning.

I projektet undersöker vi följande frågeställningar:

  1. Hur används visuella resurser inom undervisningen och vilka interaktionsmönster och delaktighetsaspekter möjliggörs genom dessa?
  2. Hur kan undervisning med visuella resurser utformas och utvecklas för att stimulera språkanvändning och delaktighet samt bidra till utvecklingen av ett andraspråk?
  3. Hur upplever elevernas användning av visuella resurser i undervisningen?
  4. Vilka förhållningssätt till användning av visuella resurser inom undervisningen uttrycks av lärarna och hur – om alls – förändras dessa under projektet?

Projektet tar sin utgångspunkt i lingvistisk etnografi och genomförs som ett aktionsforskningsprojekt. Genom aktionsforskning utgår vi från de utmaningar som identifieras inom verksamheten vilket också bidrar till att stärka sfi-lärarnas och komvuxlärarnas yrkesprofession.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Jenny Rosén

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik
Foto av Maria Brunzell

Medlemmar

Christina Hedman

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Christina Hedman

Elizabeth Adams Lyngbäck

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Universitetslektor Liz Adams Lyngbäck

Enni Paul

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Enni Paul