Stockholms universitet

Forskningsprojekt Värdighet och utbildning

Mitt forskningsprojekt är inom fältet utbildningsfilosofi och mer specifikt inom normativ etik. Mitt primära fokus är att utforska hur värdighet kan vara relevant i relationer mellan barn och vuxna i grundskolan. 

Statyer av filosofer på rad i bibliotek.
FOTO: NATALIIA ZHEKOVA

Jag utforskar olika filosofiska förståelser av begreppet värdighet, från tänkare såsom Aristoteles, Immanuel Kant och Martha Nussbaum. Med projektet vill jag bidra med kritik av utbildningspraktiker som har ett för snävt fokus på attributiva värden, såsom att utbildning endast är till för framtida kvalificering på arbetsmarkanden. Jag föreslår värdighet som ett ideal att sträva mot i utbildning och som en moralisk kvalitet och närvaro i relationer i klassrummen som har potential att ge ny mening och nya perspektiv på många olika och ofta motstridiga mål med utbildning.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lia Bahizi

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Lia Mollvik

Medlemmar

Niclas Rönnström, huvudhandledare

Institutionen för pedagogik och didaktik