Forskningsprojekt Wallenberg centrum för kvantteknik (WACQT)

WACQT är ett nationellt forskningsprogram, koordinerat från Chalmers, som syftar till att ta svensk forskning och industri till framkanten av kvantteknologi.

Världen står inför en kvantteknologisk revolution med extremt kraftfulla datorer, avlyssningssäkra kommunikationer och hyperkänsliga mätinstrument i sikte. Wallenberg Centre for Quantum Technology är en 12-årig forskningssatsning på 1 miljard kronor som syftar till att ta Sverige till framkanten av detta mycket snabbt expanderande teknikområde. Genom ett omfattande forskningsprogram vill vi utveckla och säkra svensk expertis inom kvantteknologiens huvudområden: kvantberäkning och simulering, kvantkommunikation och kvantavkänning. Vårt huvudprojekt är att utveckla en kvantdator som kan lösa problem långt utanför räckhåll för de bästa konventionella superdatorerna.

Projektbeskrivning

WACQT leds och koordineras från Chalmers tekniska högskola, men flera svenska universitet är involverade: Kungliga Tekniska Högskolan, Lunds universitet, Stockholms universitet, Linköpings universitet och Göteborgs universitet. Forskningsområdena kvantavkänning och kvantkommunikation koordineras från Lunds universitet, Kungliga Tekniska Högskolan och Stockholms universitet. WACQT har också flera industriella partnerföretag.

Projektmedlemmar