Forskningsprojekt WASP-ED arbetsområde 4: Pedagogisk utveckling och learning analytics

Utvecklingen inom AI påverkar oss på många sätt, även inom högre utbildning. Det här projektet ingår i det nationella WASP-ED-programmet som syftar till att höja förmågan och kapaciteten inom AI i Sverige.

Genrebild: Oskarp bild av människor i rörelse,
Foto: Martin Adams/Unsplash.

Syftet med programmet Wallenberg AI and Transformative Technologies Education Development (WASP-ED) är att öka förmågan och kapaciteten vid svenska universitet och högskolor när det gäller att erbjuda relevant utbildning inom AI och andra transformativa teknologier.

Programmet leds av Fredrik Heintz (Linköpings universitet). Inom WASP-ED ansvarar Teresa Cerratto Pargman (Stockholms universitet) tillsammans med Olga Viberg (KTH) för arbetsområde 4 som fokuserar på pedagogisk utveckling och ”learning analytics”.

Learning analytics handlar om att, med hjälp av ny teknik, samla in, analysera, och rapportera data om elever och studenter.

Vi vill bygga en community kring AI- och pedagogikfrågor för att öka förståelsen för universitetslärares behov av att utveckla AI-kompetens. Vi kommer också att skapa ett ramverk för hur learning analytics och AI kan användas i utbildningen på ett ansvarsfullt sätt.

Mer info om de personer och lärosäten som vi samarbetar med inom programmet

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Teresa Cerratto-Pargman