Forskningsprojekt Word Up! En dialog mellan forskare och lärare om ordinlärning i ett andra språk
Projektet Word Up! syftar till att presentera forskning om ordinlärning inom andraspråksinlärning för språklärare och sedan skapa förutsättningar för dem att tillämpa den i sin undervisning samt utvärdera utfallet.
Projektet är ett samarbete mellan språkdidaktiska forskare och språklärare. Fokus ligger på hur teorier och forskningsstudier om ordinlärning i andraspråksinlärning kan göras tillgänglig för språklärare och implementeras i deras undervisning i engelska eller moderna språk såsom spanska, tyska och franska.
Word Up! är en metod med sex steg. I korthet innebär stegen att forskarna presenterar teoretiska begrepp om ordinlärning för lärarna som i par diskuterar, tillämpar och utvärderar begreppen i sin undervisning två gånger. Projektets data är de ljudinspelade diskussionerna mellan lärarparen i planeringsfasen och de skriftliga utvärderingarna efter tillämpningen.
![Figur som illustrerar de sex stegen i metoden Word Up!](/polopoly_fs/1.564889!/image/image.jpg_gen/derivatives/widescreen_690/image.jpg)
Projektet har försenats, men nu har data samlats in och vetenskaplig artikel har börjat skrivas.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Per Snoder
Universitetslektor
![Per i Vadstena](/polopoly_fs/1.509296.1594310259!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Tore Nilsson
Universitetslektor, Bitr prefekt FN, SR FN språkdidaktik
![Tore2](/polopoly_fs/1.543073.1614262267!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Fanny Meunier
Professeure ordinaire
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)