Forskningsprojekt Word Up! En dialog mellan forskare och lärare om ordinlärning i ett andra språk

Projektet Word Up! syftar till att presentera forskning om ordinlärning inom andraspråksinlärning för språklärare och sedan skapa förutsättningar för dem att tillämpa den i sin undervisning samt utvärdera utfallet.

Projektet är ett samarbete mellan språkdidaktiska forskare och språklärare. Fokus ligger på hur teorier och forskningsstudier om ordinlärning i andraspråksinlärning kan göras tillgänglig för språklärare och implementeras i deras undervisning i engelska eller moderna språk såsom spanska, tyska och franska.

Word Up! är en metod med sex steg. I korthet innebär stegen att forskarna presenterar teoretiska begrepp om ordinlärning för lärarna som i par diskuterar, tillämpar och utvärderar begreppen i sin undervisning två gånger. Projektets data är de ljudinspelade diskussionerna mellan lärarparen i planeringsfasen och de skriftliga utvärderingarna efter tillämpningen.

Figur som illustrerar de sex stegen i metoden Word Up!

Projektet har försenats, men nu har data samlats in och vetenskaplig artikel har börjat skrivas.

Projektmedlemmar

Projektansvariga