Forskningsämne Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
De samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik utgår från samhällsvetenskapliga ämnen såsom samhällskunskap, geografi, ekonomiska ämnen och psykologi. I bred mening är intresset inriktat mot vad ämnena är i förhållande till vad det kunde eller borde vara i skola, samhälle, högre utbildning och professionsutbildningar.
Centrala frågor som studeras är förhållandet mellan teori-praktik, undervisning-lärande samt ämnes- och samhällskritiska perspektiv på undervisning, inte minst i att kritiskt granska hur selektiva val och ämnestraditioner formas och upprätthålls i skolan.
Samhällskunskapsdidaktik intresserar sig för frågor om undervisning och lärande i skolämnet samhällskunskap och dess koppling till skolans medborgarbildande uppgift.
Geografididaktik har ett särskilt fokus på tvärvetenskapliga förståelser av relationen mellan människa och natur och hur undervisningen utvecklar en sådan förståelse – inte minst i relation till hållbar utveckling och klimatförändringar.
Psykologididaktik intresserar sig för frågor som rör undervisning och lärande i skolämnet psykologi, bland annat med fokus på ämnets roll i relation till skolans medborgarbildande uppdrag.
Inom de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik bedrivs också forskning i ekonomi i högre utbildning och i skolan, såsom ekonomi i samhällskunskapsämnet.
Våra forskare inom de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik använder en rad olika teoretiska ingångar som på olika sätt relateras till metodologiska ansatser såsom exempelvis angreppssätt som intervjuer, klassrumsobservationer, enkäter, textanalys samt modellering och design av undervisning. Forskningen sker ofta i samverkan med kommuner och skolor, bland annat i form av praxisnära och undervisningsutvecklande forskningsprojekt i nära samarbete med lärare.
Relaterat forskningsämne
Didaktik![Foto: Unsplash Samhällskunskapsdidaktik - Forskningsämne](/polopoly_fs/1.591875.1642166073!/image/image.png_gen/derivatives/landscape_690/image.png)
På denna sida
Forskare
Ann-Sofie Jägerskog
Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik
![Ann-Sofie Jägerskog](/polopoly_fs/1.574021.1632335034!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Annalotta Dessen Jankell
Adjungerad lärare
![Foto av Lotta Dessen Jankell, taget av Emma Frankl](/polopoly_fs/1.359658.1512068979!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Cecilia Lundholm
Professor
![Cecilia Lundholm](/polopoly_fs/1.289678.1467491113!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Johan Sandahl
Professor, SR FN estet/hum/sam-ämnenas didaktik
![Foto: Jens Olof Lasthein Sandahl](/polopoly_fs/1.653193.1680601413!/image/image.jpeg_gen/derivatives/box_260/image.jpeg)
Malin Tväråna
Forskare, Lektor
![Malin Tväråna](/polopoly_fs/1.564329.1625136919!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)
Maria Olson
Professor
![Maria Olson](/polopoly_fs/1.382103.1533732792!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Mattias Arrhenius
Doktorand
![Mattias Arrhenius](/polopoly_fs/1.359925.1512381733!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)
Mattias Björklund
Universitetslektor
![Mattias](/polopoly_fs/1.707202.1705502473!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Max Strandberg
Universitetslektor
![Max Strandberg lärare och fil. dr i didaktik](/polopoly_fs/1.373886.1519289563!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Patrik Johansson
Forskare, Lektor
![Patrik Johansson](/polopoly_fs/1.301559.1567366333!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Viveca Lindberg
Universitetslektor
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Forskargrupper
Nyheter
Kalender
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen inom ämnet bedrivs vid Institutionen för ämnesdidaktik.
Institutionen för ämnesdidaktik