Stockholms universitet

Forskningsämne Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

De samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik utgår från samhällsvetenskapliga ämnen såsom samhällskunskap, geografi, ekonomiska ämnen och psykologi. I bred mening är intresset inriktat mot vad ämnena är i förhållande till vad det kunde eller borde vara i skola, samhälle, högre utbildning och professionsutbildningar.

Centrala frågor som studeras är förhållandet mellan teori-praktik, undervisning-lärande samt ämnes- och samhällskritiska perspektiv på undervisning, inte minst i att kritiskt granska hur selektiva val och ämnestraditioner formas och upprätthålls i skolan.

Samhällskunskapsdidaktik intresserar sig för frågor om undervisning och lärande i skolämnet samhällskunskap och dess koppling till skolans medborgarbildande uppgift.

Geografididaktik har ett särskilt fokus på tvärvetenskapliga förståelser av relationen mellan människa och natur och hur undervisningen utvecklar en sådan förståelse – inte minst i relation till hållbar utveckling och klimatförändringar.

Psykologididaktik intresserar sig för frågor som rör undervisning och lärande i skolämnet psykologi, bland annat med fokus på ämnets roll i relation till skolans medborgarbildande uppdrag.

Inom de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik bedrivs också forskning i ekonomi i högre utbildning och i skolan, såsom ekonomi i samhällskunskapsämnet.

Våra forskare inom de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik använder en rad olika teoretiska ingångar som på olika sätt relateras till metodologiska ansatser såsom exempelvis angreppssätt som intervjuer, klassrumsobservationer, enkäter, textanalys samt modellering och design av undervisning. Forskningen sker ofta i samverkan med kommuner och skolor, bland annat i form av praxisnära och undervisningsutvecklande forskningsprojekt i nära samarbete med lärare.

Relaterat forskningsämne

Didaktik
Samhällskunskapsdidaktik - Forskningsämne
På denna sida

Forskare

Ann-Sofie Jägerskog

Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik

Institutionen för ämnesdidaktik
Ann-Sofie Jägerskog

Annalotta Dessen Jankell

Adjungerad lärare

Institutionen för ämnesdidaktik
Foto av Lotta Dessen Jankell, taget av Emma Frankl

Cecilia Lundholm

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Cecilia Lundholm

Johan Sandahl

Professor, SR FN estet/hum/sam-ämnenas didaktik

Institutionen för ämnesdidaktik
Sandahl

Malin Tväråna

Forskare, Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Malin Tväråna

Maria Olson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Maria Olson

Mattias Arrhenius

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
Mattias Arrhenius

Mattias Björklund

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Mattias

Max Strandberg

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Max Strandberg lärare och fil. dr i didaktik

Patrik Johansson

Forskare, Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Patrik Johansson

Viveca Lindberg

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen

Forskargrupper

Forskningsprojekt

Nyheter

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskningen inom ämnet bedrivs vid Institutionen för ämnesdidaktik.

Institutionen för ämnesdidaktik