Forskningsämne Expressiva former, ritualer och lek

"Form" = hur något sägs eller görs. "Expressiv" = uttrycksfull, något som drar uppmärksamheten till sig.

Expressiva former kan vara symboliskt överdådiga, men uttrycksfullheten kan också skapas med små medel, som till exempel en viskning eller en lång paus i en presentation. Fokus på det expressiva är en viktig analytisk strategi i etnologiska studier av kommunikation; berättande, musik, dans, visuella och materiella gestaltningar och sist men inte minst ritualer och lek i vid mening.

De frågor som etnologer ställer om expressiva former handlar både om deras estetiska kraft och deras samhälleliga betydelse, däribland deras förmåga att både befästa och ifrågasätta gemenskaper och ideologier. Exempel på företeelser som har studerats under senare år är unga kvinnors framföranden av hip hop, firandet av Norges nationaldag i Norge och Sverige, spelet mellan improviserat och planerat vid begravningar till havs, och samskapande av nya ceremonier när museiföremål återförs till ursprungsfolk.

Relaterat forskningsämne

Etnologi
Dansande kvinnor
På denna sida

Forskare

Barbro Blehr

Barbro Blehr

Karin Högström

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Karin Högström. Foto: Niklas Björling.

Lotten Gustafsson Reinius

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Lotten Gustafsson Reinius. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.

Utbildningar

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskningen bedrivs vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap.