Fältet omfattar studiet av havsbottnarnas geologi och historia (paleoceanografi, paleoklimatologi, marina kryosfären) genom studier av marina sedimentarkiv.

Marin geofysik utgör en viktig del av forskningsfältet, med fokus på kartläggning av jordens landformer och geologi med användande av datakompileringar från stora databaser. Vi använder ett brett spektrum av numeriska modeller för att öka förståelsen av processer i jordsystemet på alla tidsskalor. Forskningen inom maringeologi omfattar även sjösediment och sjöbottnars morfologi.

Läs mer om maringeologiutbildning och forskning som bedrivs vid Institutionen för geologiska vetenskaper.

Relaterat forskningsämne

Geologiska vetenskaper
Icebreaker Oden in Petermann fjord, 2019. Photo: Martin Jakobsson
På denna sida

Forskningsprojekt

Utbildningar

Forskarutbildning

Institutionen för geologiska vetenskaper ger tre forskarutbildningsprogram: Geokemi, geologi och maringeologi. Utbildningen avslutas med en filosofie licentiatexamen och/eller en filosofie doktorsexamen i ett av de tre ämnen.

Läs mer om vår forskarutbildning

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskningen inom ämnet bedrivs vid Institutionen för geologiska vetenskaper och är starkt integrerad med verksamheterna inom Bolincentret för klimatforskning och Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Institutionen för geologiska vetenskaper Bolincenter för klimatforskning Östersjöcentrum Laboratorium för analys av stabila isotoper (SIL) Centre for Palaeogenetics