Stockholms universitet

Medie- och kommunikationsvetenskap är ett ämne som fokuserar på tidens mest brännande frågor i skärningspunkten mellan kommunikation, teknologi, politik och kultur. Här utforskas på olika sätt den medierade kommunikationens innehåll och förutsättningar, samt dess olika roller i samhälls- och vardagslivet.

Ämnestraditionen vid enheten för journalistik, medier och kommunikation (JMK) är grundad i såväl humaniora som samhällsvetenskap — en fruktbar smältdegel för empiriskt, teoretiskt och metodologiskt framstående forskning rörande den medierade kommunikationens betydelse för människan som kultur- och samhällsvarelse. Forskningen är internationellt framträdande och samtidigt mycket engagerad och efterfrågad i den nationella samhällsdebatten. 

Den medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningen skapar sammantaget en förståelse för mediernas betydelse lokalt, nationellt och globalt, ur historiska, samtida och framtida perspektiv. Här finns ett genomgående fokus på maktordningar, (o)rättvis representation, samt kommunikationsteknologiernas möjligheter och fallgropar. Forskningen bedrivs inom fyra huvudområden: Globala mediestudier, Mediepraktiker och tekniska mediestudier, Politik, medier och kommunikation, samt Populärkultur och celebritetsforskning. Många av projekten har tilldelats medel från de stora forskningsfinansiärerna. 

Inom ämnet finns en tradition av samverkan med såväl mediesamhället som med konstnärliga sfärer som film och teater. Medie- och kommunikationsforskarna samverkar dessutom ofta med institutionens forskare inom journalistik. Allt detta bidrar till en dynamisk och stark forskningsmiljö.

Foto: User_72879/Mostphotos
På denna sida

Globala mediestudier

Mediepraktiker och tekniska mediestudier

Politik, medier och kommunikation

Populärkultur och celebritetsstudier