Forskningsämne Populärkultur och celebritetsstudier
Populärkulturens fält kan betraktas som en spelplats för olika ideologier. Här representeras och formas såväl kortvariga trender som långlivade kulturella mönster.
På JMK bedrivs forskning som fokuserar på populärkulturens skärningspunkter med politisk kommunikation och propaganda, forskning om mediedrivna affekter i gränslandet mot psykologi och neurovetenskap, forskning om populärkulturella genrer inom ramen för nya medieteknologier och medieplattformar, samt kritiska innehållsstudier med genus- och intersektionalitetsperspektiv. Personorienterad forskning om såväl samtida som historiska celebriteter, däribland kungligheter, tillhör också detta fält, liksom forskning om sport, fankultur och populärt mediebruk.
Relaterat forskningsämne
Medie- och kommunikationsvetenskapPå denna sida
Forskare
Magnus Danielson
Universitetslektor, docent
Kristina Jerner Widestedt
Universitetslektor, docent
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen inom ämnet medie- och kommunikationsvetenskap bedrivs vid Enheten för JMK, Institutionen för mediestudier.