Forskningsämne Neuronala kretsars signalering och beteende

Hjärnnätverk är sammansatta av olika neurala populationer som ansluter och överför information lokalt och till andra hjärnregioner. Genom att dechiffrera de anatomiska och funktionella egenskaperna hos hjärnnätverk vill vi förstå hur dessa kretsar styr beteendet.

På institutionen används metoder som neuroanatomi och konnektivitetskartläggning, histokemi, genomisk profilering, elektrofysiologi, in vivo kalciumavbildning av neural aktivitet, optogenetik och andra neuromanipulationstekniker för att reda ut specifika komponenter i neurala kretsar. Vi strävar efter att förstå hur beteende uppstår från egenskaper hos neuroner och deras kopplingar, och studera deras bidrag till både hälsosam hjärnfunktion och sjukdom.

Relaterat forskningsämne

Neurokemi
Signaling and behavior of neural networks.
På denna sida

Forskare