Forskningsämne Utbildningsfilosofi
Utbildningsfilosofi handlar om filosofiska grunder för pedagogiska frågor. Det kan handla om kunskapsteoretiska, moralfilosofiska och estetiska studier gällande lärande, undervisning, skola och utbildning i nationella samt internationella sammanhang.
Frågor som ställs kan vara vad lär sig studerande, hur och varför? Det kan också handla om kritiska studier av effekter av utbildning. Är det förberedelser inför arbetsmarknaden eller något mer profant som bildning, autonomi och kreativitet? Därutöver kan utbildningsfilosofi också påvisa vad som är möjligt med utbildning såsom att utbilda kritiskt tänkande och kreativa människor under olika omständigheter till exempel sociala, kulturella, ekonomiska och politiska.
Relaterat forskningsämne
PedagogikPå denna sida
Forskare
Rebecca Adami
Universitetslektor
Klas Roth
Professor
Niclas Rönnström
Universitetslektor
Elias Schwieler
Universitetslektor
Cormac McGrath
Universitetslektor
Anki Bengtsson
Universitetslektor
Karin Gunnarsson
Universitetslektor
Claudia Schumann
Docent
Ingrid Andersson
Doktorand
Lia Bahizi
Doktorand
Fariba Majlesi
Doktorand
Rama Alshoufani
Doktorand
Katarzyna Maria Twaróg
Doktorand
Verena Meister
Doktorand
Tyra Nilsson
Forskarstuderande
Maria Öhrstedt
Universitetslektor/Studierektor
Forskargrupp
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik