Specialpedagogik
Den specialpedagogiska forskningen behandlar villkor för delaktighet och lärande ur ett samhälls-, organisations-, grupp- och individperspektiv. Fokus ligger på att undersöka hur pedagogiska miljöer kan stödja eller hindra utveckling, lärande och socialisation hos barn och vuxna.
Vi undersöker hur svårigheter kan förebyggas genom att studera samspelet mellan individ och miljö, identifiera skydds- och riskfaktorer på olika nivåer för personer med funktionsnedsättning, personer i socialt utsatta situationer, barn och elever i behov av stöd.
![Photo: N/A, License: N/A Specialpedagogik](/polopoly_fs/1.615229.1654166584!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)
Lärandemiljöer och didaktisk utveckling
I detta område ingår forskning om aktiviteter, strategier och sätt att arbeta med lärande som utvecklar verksamheterna och förebygger uppkomsten av svårigheter i pedagogiska situationer, både i utbildning, i högskoleutbildning och i arbetsliv.
Lärandemiljöer och didaktisk utveckling
![Photo: N/A, License: N/A Lärandemiljöer och didaktisk utveckling](/polopoly_fs/1.615254.1654168711!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_690/image.jpg)