Forskningsämne Spädbarnsårets och förskolans specialpedagogik
Forskningsområdet uppmärksammar små barns och förskolebarns livssituation och behov av hälsa, omsorg, lärande och utveckling.
I fokus är specialpedagogiska perspektiv på förutsättningar och villkor för en förebyggande och inkluderande lärandemiljö för alla barn och varje barn. Dessa områden studeras i relation till begrepp som etik, likvärdighet och demokrati och anses influerade av både arv och miljörelaterade faktorer.
Barns röster, påverkan och inflytande är aspekter som forskningsområdet lägger vikt vid. Särskilda forskningsområden är utveckling av tidiga insatser inom barns livsmiljöer, hälsa, omsorg, lärande och utveckling samt övergångar inom och mellan hem och förskola eller skola.
Relaterat forskningsämne
SpecialpedagogikPå denna sida
Forskare
Eva Siljehag
Docent
Erika Baraldi
Doktorand
Maria Glad
Doktorand
Rasmus Riad
Doktorand
Iris-Corinna Schwarz
Docent, studierektor
Mina Sedem
Universitetslektor, studierektor
Mara Westling Allodi
Professor
Utbildningar
Läs mer om utbildning i specialpedagogik:
Våra utbildningar
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskning inom ämnet bedrivs vid Specialpedagogiska institutionen.
Specialpedagogiska institutionen