Stockholms universitet

Forskningsämne Spädbarnsårets och förskolans specialpedagogik

Forskningsområdet uppmärksammar små barns och förskolebarns livssituation och behov av hälsa, omsorg, lärande och utveckling.

I fokus är specialpedagogiska perspektiv på förutsättningar och villkor för en förebyggande och inkluderande lärandemiljö för alla barn och varje barn. Dessa områden studeras i relation till begrepp som etik, likvärdighet och demokrati och anses influerade av både arv och miljörelaterade faktorer.

Barns röster, påverkan och inflytande är aspekter som forskningsområdet lägger vikt vid. Särskilda forskningsområden är utveckling av tidiga insatser inom barns livsmiljöer, hälsa, omsorg, lärande och utveckling samt övergångar inom och mellan hem och förskola eller skola.

Relaterat forskningsämne

Specialpedagogik
Spädbarnsårets och förskolans pedagogik
På denna sida

Forskare

Eva Siljehag

Docent

Specialpedagogiska institutionen
Universitetslektor Eva Siljehag

Erika Baraldi

Doktorand

Specialpedagogiska institutionen
Erika Baraldi foto Rickard Kilström

Maria Glad

Doktorand

Specialpedagogiska institutionen
Maria Gladh

Rasmus Riad

Doktorand

Specialpedagogiska institutionen
Rasmus Riad

Iris-Corinna Schwarz

Docent, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Iris-Corinna Schwarz

Mina Sedem

Universitetslektor, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Mina Sedem

Mara Westling Allodi

Professor

Specialpedagogiska institutionen
mwa2

Forskningsprojekt

Utbildningar

Läs mer om utbildning i specialpedagogik: 
Våra utbildningar

Verksamhet kopplad till ämnet

Forskning inom ämnet bedrivs vid Specialpedagogiska institutionen.

Specialpedagogiska institutionen