Forskning om #metoo lyfts fram i DN-krönika

Dagens Nyheters krönikör Sonia Hedstrand firar femårsjubiléet av konstbranschens metooupprop #konstnärligfrihet med att lyfta fram ny forskning av Karin Hansson, Malin Sveningsson och Hillevi Ganetz.

Artikeln hon refererar till heter ”#Konstnärligfrihet. Reifikation som förtryckshandling och motstrategi” och i ingår i det kommande numret av Tidskrift för genusvetenskap, TGV.

Kvinna som håller upp #metoo-skylt framför ansiktet.
Foto: Mihai Surdu / Pixabay

Så här skriver Hedstrand i sin krönika "Unga konststudenter utsattes för övergrepp och försvann": "Forskningsresultaten som presenteras i Tidskrift för genusvetenskap är ännu ett argument för att de odrägliga, för att inte säga förnedrande, arbetsförhållandena i konstvärlden måste förändras om vi ska uppnå ett sunt arbetsklimat, en rimlig representation och levbarhet."

Med citat ur TGV-artikeln och berättelser från egna erfarenheter inom konstvärlden beskriver hon förhållanden där män använder sitt begär för att sätta kvinnor på plats och därmed hindrar dem från att utvecklas som konstnärer.

Forskningsartikeln är den senaste produkten från projektet "#metoo-aktivism i Sverige: Utveckling, konsekvenser, strategier". Forskarna bakom projektet utkommer även i dagarna med boken "Maktordningar och motstånd. Forskarperspektiv på #metoo i Sverige" från Nordic Academic Press.

Läs mer om projektet här

Mer information om boken "Maktordningar och motstånd. Forskarperspektiv på #metoo i Sverige" hos förlaget

Läs hela DN-artikeln här