Fredrik Krohn Andersson ny docent i konstvetenskap

Institutionen för kultur och estetik gratulerar Fredrik Krohn Andersson som utnämnts till docent i konstvetenskap vid Stockholms universitet.

Fredrik Krohn Andersson
Fredrik Krohn Andersson.
Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Han disputerade vid Stockholms universitet 2012 på en avhandling om begreppsliggöranden av kärnkraftverk som arkitektur, landskap och kulturarv. Det är ett forskningsintresse han fortsatt ägna sig åt. Han forskar också på arkitekturhistoriografi och metahistoria, och på kulturpolitikens materialiseringar.

I ett nyligen avslutat tvärvetenskapligt forskningsprojekt arbetade han med den samtida kulturarvifieringen av kalla kriget. Det resulterade i boken I kalla krigets spår författad tillsammans med Cecilia Åse, Maria Wendt och Mattias Frihammar.

Fredrik Krohn Andersson är ansvarig för huvudområdet Kulturarvsstudier vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Fredrik Krohn Anderssons forskning