Om Albert Ranfts fantastiska karriär
I ett kapitel i den nyutkomna boken Urban Popular Culture and Entertainment (Routledge) skildrar Rikard Hoogland, teatervetare vid Stockholms universitet, teaterägaren Albert Ranfts enorma karriär.
![Pjäsen Glada Änkan på Oscarsteatern i Stockholm 1907](/polopoly_fs/1.637176!/image/image.png_gen/derivatives/landscape_690/image.png)
I artikeln visar Rikard Hoogland hur Albert Ranft baserade sin karriär både på hög- och populärkultur, samt använde sina internationella kontakter och teaterinnovationer för att ständigt ha det senaste på repertoaren.
![Albert Ranft sitter i fåtölj. Bilden är i svartvitt](/polopoly_fs/1.637175!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_690/image.jpg)
Han var den dominerande teaterkraften i Stockholm mellan 1894-1925 och drev som mest sju teatrar samtidigt, bland annat Oscarsteatern, Svenska Teatern, Vasateatern och Södra teatern. Ranft var exceptionell i den europeiska teatervärlden, ingen annan lyckades skaffa sig en sådan närmast monopolartad position i en huvudstad.
Om Rikard Hoogland
![](/polopoly_fs/1.589275!/image/image.png_gen/derivatives/box_690/image.png)
Rikard Hoogland är docent och lektor i teatervetenskap, och ämnesansvarig i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik.
Han forskar på fria teatergrupper, svensk teater under inledningen av 1900-talet, svensk samtida teater, Brecht och nutida teaterregi.
Mer om Rikard Hooglands forskning
Mer läsning
2/12, 2021: Inledningskapitel i The Brecht Yearbook 46 författat av Rikard Hoogland
Senast uppdaterad: 29 november 2022
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik