Aiste går Masterprogrammet i beräkningsfysik på Fysikum

Aiste Skog kommer från Litauen och hon gick på gymnasiet samt tog kandidatexamen i fysik 2016 i Vilnius. Sedan började hon jobba med cybersäkerhet och är nu klar med sin avhandling. - Tanken med utbildningen var att pausa för en masterexamen eftersom jag saknade fysiken. Men jag trivs jättemycket i forskningssammanhang, så min planering kommer behöva läggas om.

Aiste Skog, Masterstudent i beräkningsfysik på Fysikum

Aiste Skog kommer från Litauen och hon gick i gymnasiet där och tog en kandidat i fysik. Nu studerar hon på Masterprogrammet i beräkningsfysik på Fysikum. Hon är 32 år och bor i Stockholm med sina katter.

Hur blev du intresserad av fysik?

Lite oklart faktiskt. När jag var liten så tyckte jag att rymden var cool och något löst intresse för naturen och tekniken fanns alltid där men annars gick jag på en konstskola och hade ofta svårt med matten och skolan generellt. Men i högstadiet klickade det på riktigt då fysik och kemi blev mina favoritämnen. Ganska omgående förvandlades flickrummet till ett hemmagjort labb där jag på fritiden experimenterade med diverse kemiska reaktioner och kretsar som jag hade läst om eller själv kommit på. Där nånstans började även matteproblemen avta.

Vad studerade du innan Fysikum?

Teknikprogrammet på gymnasiet i Vilnius. Under det sista året var jag osäker om jag skulle välja fysik, systemvetenskap eller någon ingenjörsutbildning, men jag gick på magkänslan och valde fysiken. Sedan tog jag en kandidatexamen i fysik under 2016, även den i Litauen.

Vilken utbildning och inriktning går du nu?

Masterprogrammet i beräkningsfysik. Från de valfria kurserna tog jag elektrodynamik, supraledning och maskininlärning.

Vad har du jobbat med?

Jag jobbade först på säkerhetsteamet på en IT-avdelning hos en bank, senare på ett svenskt IT-bolag.

Vilka framtidsplaner har du?

Min avhandling blev klar i förra veckan och nästa steg är att skriva klart och publicera en artikel relaterad till min uppsats. Utöver det så fortsätter jag på mitt jobb nu i och med att jag hade tagit studieledigheten tills slutet av VT2024. Tanken med utbildningen var att bara pausa och ta masterexamen eftersom jag saknade fysiken. Men jag trivs jättemycket i forskningssammanhang, så min planering kommer behöva läggas om.

Vad har du för råd till blivande fysikstudenter?

I längden är det alltid värt besväret att med penna och papper (eller plattan) derivera ekvationerna själv. Enligt min erfarenhet är det enda sättet som alltid utan undantag resulterat i ökad förståelse för fysik, även om bara lite grann.

Mer information

Fysikum erbjuder hela utbildningsprogram såväl som enstaka kurser i fysik. Programmen vänder sig i första hand till dig som vill ta ut en examen, och ger både bredd och djup inom fysiken. För dig som istället är intresserad av ett specifikt område ger vi fristående kurser på alla nivåer.

Läs mer om alla våra utbildningar!