Ludvig Doeser är årets vinnare av Magnus Axelsson-priset

Ludvig Doeser studerade Teknisk fysik på KTH parallellt med att vara utställningsvärd på Tom Tits på fritiden. Under sitt masterprogram var han utbytesstudent i USA. Under 2021 gjorde han sitt exjobb med Jens Jasche och samarbetade med Magnus Axelsson på Fysikum. Sedan januari 2022 är han doktorand på avdelningen för Kosmologi, astropartikelfysik och strängteori - COPS. Han undervisar och ansvarar för outreach-evenemanget FysikShow. Ludvig tilldelas årets pris för att han avser att införa FysikShows experiment i fysikundervisningen.

Ludvig Doeser, årets vinnare av Magnus Axelsson-priset. Foto: Gunilla Häggström

Redan tidigt blev han mycket intresserad av siffror och kunde som 5-åring skriva och räkna upp till talet 1000. Han är 27 år och växte upp i Älvsjö med sin familj. Matematik var det stora intresset tills han ville tillämpa det. Det var då fysiken kom in i livet.
— Under sista året på naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet valde jag att söka till ingenjörsutbildningen Teknisk Fysik på KTH samt söka sommarjobbet som utställningsvärd på Tom Tits Experiment i Södertälje. Jag kom in på båda, det senare tack vare det starka naturvetenskapsintresset men kanske även tack vare att jag tidigare läst en kurs i retorik. På Tom Tits jobbade jag sedan flera sommarlov varvat med att plugga teknisk fysik på KTH under resten av året. Jag lärde mig fysik och kunde sprida min passion vidare. Mot slutet av min KTH-utbildning undervisade jag även i kandidatkurserna i matematik för såväl fysiker som för andra ingenjörsprogram.

Doktorand inom kosmologi

Han gjorde ett examensarbete i samarbete med Jens Jasche under våren 2021 som handlade om att mäta avstånd till galaxer med hjälp maskininlärning för att på så sätt lära sig om Universums expansion. I juli samma år träffade han Magnus Axelsson och arbetade tillsammans med honom med högenergiastrofysik. I januari 2022 började Ludvig doktorera på avdelningen för Kosmologi, astropartikelfysik och strängteori - COPS.
— Jag ingår i kollaborationsgruppen Learning the Universe, som är en satsning från Simons Foundation via CCA, Computational Center for Astrophysics, i New York. Under två veckor i september kommer vi träffas för att diskutera metoder för att extrahera information från observationer och stora galaxundersökningar med hjälp av AI och maskininlärning. Ett 20-tal projekt pågår där och ett 80-tal personer träffas två gånger per år. Ena gången i New York och den andra gången på en annan ort. Allt är finansierat av Simons Foundation som grundades 1994 av Jim and Marilyn Simons. De startade 2016 Flatiron Institute bestående av 5 beräkningscenter inom följande områden: Astrofysik, biologi, kvantfysik, matematik samt neurovetenskap.

Mottagare av Magnus Axelssons pris 2024

Genom att inkludera den populära Outreach-verksamheten FysikShow i på kandidatprogrammen i fysik kommer Ludvig Doeser att motta Magnus Axelssons pris 2024.
— Tanken är att experimenten i FysikShow ska vara motiverande för studenterna. Genom ett samarbete med Sören Holst håller de på att introducera detta i undervisningen på kursen Mekanik I som är en av delkurserna i Klassisk fysik på Kandidatprogrammet i fysik. Detta kommer att ske en eller två veckor innan kommande tentamina. Studenterna kommer att få se experiment relevanta för nuvarande delkurs och ibland även för nästa delkurs. Planen är att dyka upp på varje delkurs av kursen Klassisk Fysik.
FysikShow åker ut till skolor och utför experiment på elevernas fysiklektioner. Man har också nyligen introducerat ett VR-headset, där man kan visa en visualisering av en digital tvilling av vårt universum producerad av forskningsgruppen ledd av Jens Jasche här på COPS som Ludvig tillhör.
— Förutom de skolor vi kommer att besöka under terminerna ordnar vi också några tillfällen här på AlbaNova universitetscentrum. Den 9 och 16 december i år kommer vi i FysikShow att visa experiment för inbjudna klasser.

Råd till fysikstudenter

— Att ha roligt i nuet är viktigt. Jag har alltid tyckt om kombinationen av egna studier och att undervisa samt delta i diverse outreach-event, såsom att visa och förklara experiment för andra. Nu på ForskarFredag den 27 september deltar vi från FysikShow, så kom gärna förbi och prata med oss! Ett annat tips för att få bättre fokus på studierna är genom fysisk träning, jag höll till exempel länge på med fotboll. En sak till: 2019 var jag sommarforskarstudent på Caltech, California Institute of Technology, i Los Angeles och mitt under pandemin var jag sedan student på University of Texas i Austin en utbytestermin. Jag älskade att studera utomlands och skulle rekommendera det starkt.

Kandidatutbildning i fysik på Fysikum (180 hp)

Masterprogram i fysik (120 hp)

Forskningsartikel "Bayesian Inference of Initial Conditions from Non-Linear Cosmic Structures using Field-Level Emulators"

FysikShow