Sreenath är postdok-forskare på Nordita

Sreenath Manikandan är forskare i professor Frank Wilczeks grupp på Nordita. - Min forskning handlar främst om Q-ball, som är en hypotetisk form av materia inom teoretisk fysik. Quantum connections är en fantastisk sommarskola för forskare i början av sin karriär som jag. Skolan har fantastiska föreläsare från hela världen som undervisar i kvantfysikens framkant.

Sreenath Manikandan
Sreenath Manikandan, postdok, Nordita. Foto: Gunilla Häggström

Sreenath Manikandan är 31 år gammal och kommer från Kerala, en delstat i södra Indien.

Jag doktorerade i fysik vid University of Rochester, New York, USA med professor Andrew N. Jordan innan jag började på Nordita som WINQ-postdoktor 2021. Min doktorsavhandling med titeln ”Information and irreversibility in the quantum regime: from fundamentals to quantum device applications” fokuserade på kvantfysik i nanoskala.”

På den grundläggande sidan utforskade hans doktorandforskning den tidsomvända symmetrin för kontinuerliga kvantmätningar och tillämpningar på kvanttermodynamik.

Sreenaths forskning handlar främst om ämnen inom kvantfysik

Som en del av min doktorandforskning utforskade jag också en fruktbar kvantanalogi mellan Andreev-reflektioner i övergångar mellan supraledare och normalmetall och kvantfysiken hos svarta hål för att lösa problemet med kvantinformationsförlust i kvantgravitation. Jag har också varit med och föreslagit kvantanordningar i nanoskala för kylning under 10 mK, vilket är den typiska omgivningstemperatur som kan uppnås i dagens kylskåp med utspädning. Även om min forskning främst var teoretisk har jag också gett teoretiska bidrag till Rochester-baserade experiment i plattformar med enstaka fotoner, ultrakalla atomer och spinnqubits: i dessa experiment har vi karakteriserat fullständiga komplementaritetsrelationer mellan våg-partikeldualitet och en enda fotons självsammanflätning, fluktuationsteorem för mätning av kvantspinn hos ultrakalla atomer, samt demonstrerat kvantteleportering och sammanflätningsbyte i halvledande spin qubits.

Vad arbetar du med nu?

Jag är nu på Nordita som postdoktoral forskare. Jag avslutade nyligen tre år av mitt WINQ-stipendium och har för närvarande en ettårig tjänst på Nordita som forskare i teoretisk fysik. Som en del av professor Wilczeks forskargrupp fokuserade jag på Q-bollar i system med kondenserad materia. Vi har också ett par andra intressanta projekt som vi diskuterar och jag tycker mycket om att diskutera fysik med professor Wilczek. Som WINQ-stipendiat har jag också bidragit till ett antal intressanta artiklar med forskare i Stockholm om ämnen som sträcker sig från optimal kvantparametrisk återkopplingskylning till autonoma kvantklockor. Med Igor Pikovskis grupp vid Fysikum bidrog jag också till en ny artikel om att upptäcka enstaka gravitoner med hjälp av massiva akustiska barresonatorer.

Vad tyckte du om årets sommarskola?

Quantum connections är en fantastisk sommarskola för forskare i början av sin karriär som jag. Skolan lockar framstående föreläsare från hela världen inom kvantfysikens gränsområden. Med tanke på att kvantfysik är ett aktivt forskningsområde som utvecklas snabbt spelar skolan en viktig roll både när det gäller att utbilda grunderna i de nuvarande forskningsgränserna inom kvantfysik och att informera om de senaste framstegen, vilket är mycket viktigt för vår utveckling som oberoende forskare. Skolan främjar också högsta standard för kunskapsdelning, öppenhet och lämnar ett eventuellt långvarigt intryck av högkvalitativ vetenskaplig praxis enligt professor Wilczeks vision.

Han har också hjälpt till som arrangör för skolan och han har haft en underbar tid med att arbeta med andra arrangörer och vår administration, liksom med människor på Högberga Gård.

Vilka är dina framtidsplaner?

Jag skulle vilja fortsätta inom akademin med ett forskningsfokus på kvantteknik för grundläggande fysik och tillämpningar. Med den växande utvecklingen av experimentella kvantteknikplattformar är det mycket spännande för mig att tänka på deras tillämpningar utöver kvantberäkningar, t.ex. kvantanordningar för kylning och kvantavkänning. Jag är också mycket intresserad av undervisning och mentorskap, och jag är optimistisk om att jag kommer att bli framgångsrik även i dessa avseenden i framtiden.

Sreenath har en tvillingbror, Sreekanth, som doktorerade vid Fysikum med universitetslektor Supriya Krishnamurthy. Efter det var han också Nordita-stipendiat.

Vi överlappade varandra under ett år på Nordita. Han är för närvarande på Stanford som postdoktoral Wallenberg-stipendiat.

Vilka är dina rekommendationer till fysikstudenter på Fysikum?

Jag har haft många givande interaktioner och samarbeten med doktorander på Fysikum, och jag lär mig mycket av att diskutera fysik med dem. Även om kvantkopplingsprogrammet är lite speciellt och populärt har vi också många fler spännande program under året på Nordita som kan vara av intresse och relevans för studenterna på Fysikum. Dessutom har forskningserfarenheter från grundutbildningen varit till stor hjälp för mig i min inlärningsprocess, och jag skulle också rekommendera det till våra yngre kollegor.

Kontakta Sreenath Manikandan

Quantum Connections sommarskola 2024