The Nordic Pioneer Prize 2024: Eleonora Svanberg är en av fyra pristagare

Priset instiftades 2021 av Nordic Safe Cities som arbetar för att stärka demokrain och motverka extremism i Norden. Eleonora Svanberg, alumn hos Fysikum, är en av de fyra pristagarna. - Jag är otroligt hedrad över priset som visar hur viktigt det är att arbeta för jämställdhet inom STEM, säger Eleonora, som grundade Girls in STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics, dvs vetenskap, teknik, ingenjörskonst, matematik). Prisutdelningen sker den 19 september i Danmark.

Eleonora Svanberg - mottagare av Nordic Pioneers 2024
Eleonora Svanberg - mottagare av Nordic Pioneers Prize 2024

The Nordic Pioneer Prize är en hyllning till nordiska ungdomar som vågar göra skillnad.

Jag är otroligt hedrad och stolt över att vinna det här priset. Det visar hur viktigt det är att arbeta för jämställdhet inom STEM och jag är tacksam över att detta arbete uppmärksammas i Norden. Jämställdhet inom vetenskap är viktigt både på individ- och samhällsnivå för att säkerställa att flickor kan se sig själva i den världen, säger Eleonora Svanberg i ett pressmeddelande från Nordic Pioneers.

Prisceremonin sker den 19 september i Fredriksberg i Danmark. Sedan 2021 har de nordiska ambassaderna turats om att vara värd för utdelningen.

I augusti 2024 publicerade Eleonora boken "Study with me" med porträtt av kvinnliga förebilder inom STEM.

Eleonora Svanberg studerade på kandidatprogrammet i Fysik hos Fysikum. Därefter tog hon sin Master på Cambridge och hon planerar att doktorera på Oxfords universitet.

Nordic Safe Cities

Nordic Pioneers

Elenora Svanberg - intervju på SVT

Eleonora - från kandidat på Fysikum till doktorand på Oxford