Curatorkollektivet som skapar sina egna möjligheter

Efter en termins utbildning till curator bestämde sig tre alumner för att ta saken i egna händer och hitta sätt att få praktiska erfarenheter av utställningsarbete. Resultatet blev ett curatorkollektiv som nu är aktuella med sin första utställning.

Medlemmarna i Obscura Art sitter på en bänk utomhus.
Medlemmarna i Obscura Art. Från vänster: Patipan Bunpuckdee Fjällid, Daniella Maraui och Felicia Troedsson Friberg. Foto: Elin Heppling/SU.

När Patipan Bunpuckdee Fjällid, Felicia Troedsson Friberg och Daniella Maraui träffades på Curatorutbildningen på Historiska institutionen år 2023 blev de snart goda vänner. De kom från olika erfarenheter och håll – Patipan och Daniella hade båda gått kulturvetarprogrammet men med olika inriktningar, och Felicia var utbildad arkitekt – men gemensamt hade de intresset för konst, utställning och att skapa sina egna möjligheter. 

– Det praktiska med att kurera en utställning kände jag mig fortfarande osäker på efter utbildningen. Det är sådant som man lär sig först när man är ”på fältet”, säger Patipan. 

Efter utbildningen startade de därför tillsammans curatorkollektivet Obscura Art. På så sätt kunde de gemensamt ta sig an arbetslivet.

– Obscura Art är ett sätt att skaffa erfarenhet av branschen, och ta hjälp av varandra, säger Daniella.

Tillsammans har de under de senaste månaderna navigerat sig fram bland de praktiska och konstnärliga beslut som krävs för att ta en utställning från idé till vernissage. 

– Vi ville göra en utställning om hemmet som psykospatial plats. Det kan vara något traumatiskt eller något fint, något som man längtar till eller inte, säger Patipan. 

Resultatet blev utställningen ”Mitt inre, mitt yttre, mitt hem”, som öppnade på Södertälje konsthall den 28 augusti och visas till och med den 28 september. Genom tre konstnärers verk undersöks olika aspekter på hem, som trygghet, rötter, stämning, utsatthet. 

En utställningslokal. På väggarna hänger tavlor.
Ett hörn av utställningen "Mitt inre, mitt yttre, mitt hem" på Södertälje konsthall. Foto: Obscura Art.
 

Olika roller och gemensamt arbete

Att arbeta tillsammans har gjort att de kunnat utnyttja och lära sig av varandras kompetenser. Daniella och Patipan, som läst kulturvetarprogrammet med socialantropologi respektive modevetenskap som inriktning, analyserar gärna idéer – de beskriver det själva som att de kanske till och med överanalyserar. Felicia med sin arkitektutbildning vill i sin tur gärna testa saker i verkligheten. 

– När det var dags att bygga utställningen fick jag chans att experimentera i rummet, vilket jag uppskattade, säger Felicia. 

Patipan menar att om alla hade haft samma bakgrund, så hade inte arbetet gått framåt.

– Det är som att jag och Daniella är teori, medan Felicia är metod.

– Men vi försöker byta roller med varandra så att vi alla ska få öva på olika områden, till exempel att bygga utställningar, säger Daniella.

Hur ser vi till att skapa något som kommunicerar det som vi vill säga? Det är bara med erfarenhet man lär sig de sakerna. 

Felicia Troedsson Friberg, alumn och del av curatorkollektivet Obscura Art.

Frågor och problem att lösa har varit många under arbetets gång; allt ifrån till synes enkla frågor som hur konstverk ska transporteras till att utgöra länken mellan konstnärerna och konsthallen. Felicia beskriver hur svårt det kunde vara att svara på frågor som ”vad och varför” om utställningen. 

– Jag fick lite kris! Som: vad håller vi på med? Det är läskigt att ta plats på det sättet. Hur ser vi till att skapa något som kommunicerar det som vi vill säga? Det är bara med erfarenhet man lär sig de sakerna. 

Responsen på utställningen "Mitt inre, mitt yttre, mitt hem" berättar vännerna har varit god hittills, såväl från kollegor på konsthallen som på sociala medier. Att utvärdera process och resultat väntar de dock med tills utställningsperioden är över. 

 

”Se dina klasskamrater som framtida kollegor”

När curatorkollektivet får frågan om tips till framtida studenter, handlar svaren mycket om värdet av att arbeta tillsammans. 

– Det är aldrig dumt att skicka iväg ett mejl. Du behöver inte göra allting själv! Kontakta och arbeta med personer som du tycker om, säger Daniella. 

Patipan menar att det är viktigt att ta chansen att jobba med de man vill jobba med.

– Se dina klasskamrater som dina framtida kollegor. Det finns ingen poäng med att vara bäst i klassen ”bara för att”. 
Felicia understryker vikten av att både utnyttja de plattformar som finns och att bygga sina egna. 

– Prata med konstnärer och nätverka. Gå på utställningar och föreläsningar. Om du inte får möjligheter – skapa dem. Att få erfarenhet börjar i liten skala. 

 

Fakta: Obscura Art

Obscura Art är ett curatorkollektiv som består av Patipan Bunpuckdee Fjällid, Felicia Troedsson Friberg och Daniella Maraui. De gick alla Curatorutbildning i Historiska institutionens regi på Stockholms universitet år 2023. 

Patipan Bunpuckdee Fjällid gick ut Kulturvetarprogrammet med huvudområde modevetenskap år 2021 och Curatorutbildning, 30 hp, år 2023. Utöver utbildning och Obscura Art har han bland annat arbetat med styling för modefotograferingar och som pedagog och kommunikatör på Mångkulturellt centrum i Botkyrka.

Daniella Maraui gick ut Kulturvetarprogrammet med huvudområde socialantropologi år 2022 och Curatorutbildning, 30hp, år 2023. Utöver utbildning och Obscura Art arbetar hon sedan 2022 på Södertälje konsthall. 

Felicia Troedsson Friberg tog masterexamen i arkitektur från KTH år 2018 och har även studerat vid Politecnico di Torino. Hon gick curatorutbildning, 30 hp, år 2023. Utöver Obscura Art och utbildningen har hon bland annat arbetat som aukustiker och på Moderna museet. 

Läs mer om Obscura Art och utställningen "Mitt inre, mitt yttre, mitt hem":

Hemsida Obscura Art

Obscura Art på instagram

Södertälje Konsthall: Mitt inre, mitt yttre, mitt hem