Historikern Olle Ferm tilldelas Birgittapriset 2024

Birgittapriset delas ut av Birgittastiftelsen till forskare eller andra förtjänta som bidragit till kunskap om kulturarvet kring Heliga Birgitta och hennes tid. I år har priset tilldelats Olle Ferm, professor emeritus vid Stockholms universitet.

Olle Ferm, professor emeritus i historia

Professor emeritus Olle Ferm är medeltidshistoriker, grundare av Centrum för Medeltidsstudier vid Stockholms Universitet, och har blivit känd i Sverige och internationellt som en forskare med sällsynt bredd. Från feodala strukturer har hans intressen rört sig mot det kulturella, ideologiska och mentalitetshistoriska. Han har skrivit om hur adeln utnyttjade sina stora godskomplex, hur man drev med kyrkans höga företrädare, använde humor i det sociala umgänget och om svenska studenter vid universiteten ute i Europa.

Olle Ferm är en aktiv forskare som tilldelas Birgittapriset 2024 för sina aktuella forskningsinsatser med anknytning till Heliga Birgitta och medeltiden.
Här kan nämnas samarbetet mellan Centrum för Medeltidsstudier och universitetet i Neapel, Italien, och det  internationella symposiet där, Santa Brigida, Napoli, l'Italia (2006) med konferensvolymen (2009) utgiven på engelska och italienska som bidrog till att sprida svensk forskning internationellt; att han initierade den nyutgåva av Heliga Birgittas texter på fornsvenska som nu publiceras i kritiska editioner, totalt tio volymer; att han framträder som engagerad modernhistoriker med stort intresse för kultur med boken Birgittastiftelsen – mot nya utmaningar (2022). Som redaktör och författare med höga kvalitetskrav ger han där en intressant och mångfacetterad bild av Birgittastiftelsen och det tidiga 1900-talet.

Birgittapriset delas sedan 1997 årligen ut av Birgittastiftelsen till forskare eller andra förtjänta som bidragit till kunskap om kulturarvet kring Heliga Birgitta och hennes tid. Priset består i en penningsumma och Birgittamedaljen i silver utförd av skulptören Ernst Nordin.

Text: Mia Åkestam för Birgittapriskommitén