Cassandra Engeman utsedd till finalist i det prestigefyllda Rosabeth Moss Kanter-priset

SOFI's Cassandra Engeman är finalist i Rosabeth Moss Kanter International Award for Research Excellence in Work and Family. Hennes studie om pappaledighet i 22 länder lyfter fram vänsterpartiers och kvinnliga lagstiftares roll i utformningen av dessa policyer under 50 år.

Portrait photo of Cassandra Engeman.
Cassandra Engeman. Foto: Magnus Dahl

Cassandra Engeman, forskare vid Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet, har utsetts till en av sex finalister i det prestigefyllda Rosabeth Moss Kanter International Award for Research Excellence in Work and Family.

Denna utmärkelse lyfter fram Engemans studie, "Making parenting leave accessible to fathers: Political actors and new social rights, 1965–2016," publicerad i Social Politics: International Studies in Gender, State & Society.

Engemans forskning undersöker införandet av pappaledighet i 22 länder under fem decennier, med fokus på de politiska dynamiker som formar dessa policies. Genom att använda eventhistorisk analys understryker hennes studie den avgörande rollen som vänsterpartier och kvinnliga lagstiftare har i att utvidga föräldraledighetspolicies, samtidigt som hon utmanar rådande antaganden om könsroller inom politiskt beslutsfattande.

Trots att hon inte vann priset är det en betydande prestation att ha blivit utvald bland över 2 500 publikationer som publicerades 2023. I egenskap av finalist har Engeman blivit inbjuden att presentera sina resultat på ett virtuellt seminarium som anordnas av Work and Family Researchers Network den 13 september, där hon kommer att delta tillsammans med andra ledande forskare inom området.

– Jag känner mig hedrad. Dessa är verkligen fantastiska artiklar som har valts ut som finalister. Det är spännande att folk får veta om min forskning och tycker att den är bland de sex bästa.

Engemans arbete är en del av en bredare akademisk debatt om den roll politiska aktörer spelar i utformningen av familjepolitik, en diskussion som är djupt förankrad i SOFI:s historia.

– Det är en klassisk debatt bland samhällsvetare: spelar partier fortfarande någon roll för policyutvekling? De klassiska teorierna som säger ja, har delvis sina rötter här på SOFI. Så det är verkligen häftigt att återknyta till dessa teorier och hitta mer stöd för dem, säger Engeman.

Läs hela artikeln här

Cassandra Engemans profilsida