Erik Bihagen ny studierektor på AKPA

Professor Erik Bihagen är ny studierektor för utbildningsenheten Arbetsmarknadskunskap (AKPA) vid Stockholms universitet. AKPA är en unik utbildning som kombinerar arbetsrätt, nationalekonomi och sociologi med ett starkt fokus på arbetsmarknaden.

Portättfoto av Erik Bihagen
Erik Bhagen. Foto: Magnus Dahl

Erik Bihagen, som tar över rollen som studierektor efter Anne Boschini, betonar betydelsen av AKPAs tvärvetenskapliga inriktning:

– Vår utbildning i arbetsmarknadskunskap är unik på det sättet att den kombinerar arbetsrätt, nationalekonomi och sociologi i en och samma utbildning med ett tydligt fokus på arbetsmarknaden. Vårt lärarlag består av erfarna och aktiva forskare inom dessa ämnen vilket ger oss möjligheter att erbjuda en utbildning med koppling till aktuell och relevant forskning inom fältet.

Eriks är professor i sociologi vid Institutet för social forskning (SOFI) och forskar om social ojämlikhet med inriktning mot klass- och könsskillnader i inkomster, karriärer och social rörlighet.

I sin nya roll ser Erik fram emot att fortsätta utveckla utbildningen:

– En av de viktigaste uppgifterna är att bibehålla den höga kvaliteten på vår utbildning tillsammans med vårt team.

Läs mer om: