Beviljade RJ-medel har gett ytterligare möjligheter att utveckla samarbetet med Sydafrika

Sedan årsskiftet har Caroline Klintborg, tillsammans med kollegor från Högskolan Väst och universitet i Sydafrika, undersökt förutsättningarna för att göra en gemensam ansökan om att utveckla undervisning i religionskunskap. Efter givande workshoppar har de fått många nya infallsvinklar.

Caroline Klintborg.
Caroline Klintborg. Foto: Mikael M Johansson.

Efter besöket i Sydafrika i slutet av januari, har förberedelserna för den gemensamma forskningsansökan pågått för fullt. De har planerat workshops, seminarier och hunnit en bra bit på väg med att gå igenom styrdokument för både svensk och sydafrikansk undervisning. Flera av aktiviteterna har nu genomförts.

– Tack vare ytterligare beviljade medel från Riksbankens Jubileumsfond (RJ), kunde våra kollegor från Sydafrika komma och besöka oss här på IÄD i mitten av maj. Då anordnade vi ett par öppna föreläsningar och workshoppar med inbjudna gästföreläsare. Syftet var då att lyfta religionskunskapsämnet i ett såväl afrikanskt som nordiskt perspektiv. Det var otroligt givande och gav oss många nya idéer till vårt fortsatta arbete, berättar Caroline.

– Förutom föreläsningarna hann vi också med att göra ett skolbesök på Matteusskolan. Då fick vi tillfälle att prata med både lärare och elever. Även eleverna fick möjlighet att ställa frågor till våra kollegor från Sydafrika. Det var intressant att se hur nyfikna eleverna var på Sydafrika, och se deras reaktioner när de fick se bilder och höra dem berätta.

Stimulerande SASUF-konferens

Huvudnumret för det sydafrikanska besöket var egentligen att tillsammans besöka SASUF-konferensen som ägde rum i Malmö den 15–17 maj. Konferensen fungerar som plattform för att bygga gränsöverskridande nätverk mellan universitetsanställda i Sverige och i Sydafrika. Temat den här gången var hållbar utveckling.

– Under konferensen höll vi en workshop som vi tillsammans planerat inom ramen för vår projektansökan, berättar Caroline. Syftet var att presentera och diskutera vår projektidé och pröva olika tankar tillsammans med deltagarna. Vi fick en massa bra input som hjälper oss i utformningen av ansökan.

– SASUF-konferensen var för övrigt en jätteintressant konferens att delta på. Det var en mix av deltagare vilket jag inte är van vid från andra konferenser jag besökt, och det blev många oväntade möten. Med utgångspunkt från olika hållbarhetsperspektiv kretsade samtalen kring hälsofrågor, klimat och miljö, mångkulturella samhällen och religion – och mycket annat. Det var ett intressant tillfälle att få lyfta blicken och reflektera över hur "allt hänger ihop".

Arbetet fortsätter nu på var sitt håll

– Efter några givande dagar tillsammans fortsätter vi nu arbetet med ansökan på var sitt håll igen, fortsätter Caroline. Det vi tillsammans vill utforska är bland annat hur undervisningen i religionskunskap påverkats i ett historiskt, politiskt och ekonomiskt perspektiv – och jämföra detta mellan våra båda länder.

– Hittills har vi fokuserat mycket på att gå igenom styrdokument för undervisning i religionskunskap i svensk och sydafrikansk undervisning och utbildning – och jämfört dessa. Efter viktig input från workshopen i Malmö har vi stärkts i vår övertygelse om betydelsen av att studera själva genomförandet av undervisningen.

– Även om både Sydafrika och Sverige har ambitionen att undervisningen i religionskunskap ska vara "icke konfessionell" – är det inte alltid så det går till. Vi behöver fundera över hur vi kan ge blivande och verksamma lärare ett bättre stöd för att de ska kunna bredda sin kompetens i olika religiösa och icke-religiösa traditioner. Det är viktigt för att de ska känna sig trygga och bekväma med att kunna undervisa "om" religion på ett bra och objektivt sätt.