Bidrag från Kulturfonden för att åka på internat med forskarskolan i islamologi

Jenny Berglund har beviljats 50 000 kronor från Kulturfonden Sverige och Finland för att åka på internat med forskarskolan i islamologi till hösten. Syftet är att samla forskare, samhällsdebattörer och experter för att diskutera och fördjupa förståelsen för islamologi och dess inflytande.

Hanaholmen
Hanaholmen. Foto från visitfinland.com.

Hanaholmen, där internatet äger rum, är ett kultur- och konferenscenter beläget på en liten ö med samma namn, strax utanför Helsingfors i Esbo, Finland. Platsen fungerar som en mötesplats för kulturutbyte och samarbete mellan Sverige och Finland. Hanaholmen har som huvudsyfte att främja den svensk-finska relationen genom olika typer av aktiviteter, konferenser och kulturevenemang.

Jenny Berglund.
Jenny Berglund. Foto: Privat.

"Vi är jätteglada över stödet från Kulturfonden Sverige och Finland, även om vi hade hoppats på lite mer", erkänner Jenny Berglund. "Men vi ska nog kunna fixa ihop ett bra program ändå. Det är alltid värdefullt att byta miljö, möta nya människor och ta del av andras perspektiv – det berikar och ger värdefulla insikter."

"Just nu håller jag och Susanne Olsson vid Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap, att planera programmet för internatet. Om allt går enligt plan ska vi åka dit någon gång i oktober."

Läs mer om forskarskolan i islamologi

Forskarskola i islamologi