Fördjupa dina kunskaper om bedömning av flerspråkiga elevers andraspråksutveckling

Hösten 2024 ger Stockholms universitet en nätbaserad uppdragsutbildning för dig som är svensklärare eller speciallärare. Kursen ger dig fördjupade kunskaper om bedömning av flerspråkiga elevers andraspråksutveckling. Du kan ännu göra en sen anmälan.

Närbild på man med glasögon.
I höst ger Stockholms universitet en nätbaserad uppdragsutbildning för dig som är svensk- eller speciallärare. Kursen ger dig fördjupade kunskaper om bedömning av flerspråkiga elevers andraspråks- och kunskapsutveckling. Foto: Maria Sbytova/Mostphotos

Är du lärare i svenska eller speciallärare? På uppdrag av Skolverket ger Institutionen för ämnesdidaktik i höst en kurs för dig som vill utveckla din förmåga att planera och genomföra formativ undervisning, för att förbättra flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande.

• Kursen ges på kvartsfart under hela höstterminen och undervisningen sker via nätbaserade träffar och en digital lärplattform. Du utför praktiska övningar i din egen verksamhet.
  • Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Deltagande i undervisningen är obligatoriskt och en förutsättning för examination.
  • Du behöver din huvudmans eller rektors godkännande för att delta på kursen.

Anmäl dig till hösten 2024

Du anmäler dig via särskild anmälningsblankett på kurssidan:

Bedömning av flerspråkiga elevers andraspråks- och kunskapsutveckling för svensk- och speciallärare – uppdragsutbildning

Ur kursplanen:

"Kursen är en språkdidaktisk fördjupning och behandlar bedömning utifrån samhälls- och undervisningsperspektiv samt utifrån den övergripande distinktionen formativ/summativ bedömning. Därutöver introduceras grundläggande drag i barns och vuxnas andraspråksutveckling och vad som påverkar denna.

Kursen behandlar även redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevers språkutveckling, kopplat till undervisning och teorier om andraspråksutveckling. Vidare behandlas hur kartläggning av elevers kunskaper och bedömning av andraspråksutveckling samt olika skalor för bedömning, såsom Bygga svenska, kan användas i formativa syften, för planering av språk- och kunskapsutvecklande undervisning samt i kollegialt bedömningsarbete. Uppgifter i kursen knyts till deltagarnas verksamhet."