Grattis till bästa artikel om algebraiska resonemang!

Vid NORMA-konferensen i början av juni fick Inger Eriksson, Jenny Fred, Anna-Karin Nordin, Martin Nyman och Sanna Wettergren ta emot den prestigefyllda utmärkelsen NOMADs award. Priset delas ut till den bästa artikeln som publicerats i NOMAD under de tre senaste åren före konferensen.

Sanna Wettergren, Anna-Karin Nordin och Inger Eriksson
Från vänster: Sanna Wettergren, Anna-Karin Nordin och Inger Eriksson (Jenny Fred och Martin Nyman finns ej med på bild). Foto: Kicki Skog.

Artikeln, Tasks, tools, and mediated actions – promoting collective theoretical work on algebraic expressions, handlar om hur lärare kan hjälpa elever att arbeta tillsammans för att förstå algebraiska uttryck bättre. Artikeln bygger på data hämtat från en forskningslektion där matematikinnehållet justerats och prövats i sjunde klass. Analysen fokuserar på hur eleverna använder medierande redskap för att lösa problem, vilket matematiskt material de jobbat med, och hur de hanterat detta. Resultatet visar hur uppgiftens innehåll, dess utformning och redskap, tillsammans med lärarens och elevernas interaktion, är avgörande för att främja utvecklingen av ett kollektivt teoretiskt tänkande.

Läs hela artikeln på Nationellt centrum för matematikutbildning