Katrin Ahlgren tar ett sabbatsår i Paris

I september åker Katrin Ahlgren till Paris för att tillbringa det kommande läsåret vid forskningsinstitutet L’Institut d’études avancées (IEA). Hon är antagen till Riksbankens Jubileumsfonds nya program som syftar till att stärka svensk forskning inom humaniora och samhällsvetenskap.

Katrin Ahlgren
Katrin Ahlgren. Foto: Privat.

Hur kommer det sig att du ville åka just till Paris?

För mig var det självklart att söka till IEA i Paris. Eftersom jag tidigare har bott och arbetat i Frankrike (som utlandslektor i svenska och översättare av dramatik) känner jag mig hemma där. Att återigen få chansen att tillbringa en längre tid i Paris och med så fina möjligheter att utvecklas som forskare, känns oerhört spännande. Min arbetsplats kommer att vara på Hôtel de Lauzun, ett 1600-talsresidens som ligger på Île Saint-Luis, mitt i Paris historiska centrum.

Vad har du planerat att göra när du är där?

Jag ska arbeta med ett tvärvetenskapligt projekt som handlar om levda erfarenheter av migration och språk i olika kontexter och länder – Sverige, Spanien och Frankrike. På IEA finns personal som hjälper till med att ordna samarbeten i form av seminarier och konferenser. Institutet är också knutet till flera stora forskningsinstitutioner, såsom CNRS, École des hautes études en sciences sociales, École normale supérieure, Sorbonne University, Paris Cité University och Fondation Maison des sciences de l'homme.

Vad hoppas du få ut av din sabbatstermin?

Min förhoppning är att jag ska fördjupa mitt projekt och vidga mina teoretiska perspektiv genom möten med forskare från olika delar av världen. IEA uppmanar också forskare som vistas där att knyta kontakter utanför akademien. I mitt projekt har jag för avsikt att involvera transnationella dramatiker i Frankrike som inkluderar flera språk i sina föreställningar. Dessutom hoppas jag på att kunna ta del av Paris rika kulturliv.

Jag vill passa på att tacka Riksbankens Jubileumsfond (RJ) och IÄD som gjort det här sabbatsåret möjligt. I RJ:s program för avancerade studier beviljas de forskare som antas även ett ekonomiskt bidrag avsett för att organisera aktiviteter vid heminstitutionen i Sverige efter utlandsvistelsen. Tanken är att vistelsen ska leda till varaktiga nätverk och samarbeten som gynnar det svenska forskarsamhället.

Se även

Presentation av Katrins forskningsprojekt på engelska

Kort film om IEA i Paris

RJ:s utlysningstext för 2024