Kristin Westerholms licentiatuppsats: Att utföra eller uppfylla?

Kristin Westerholm är matematik- och naturvetenskapslärare i årskurs 1-7. Hon har arbetat som klasslärare och speciallärare i nästan 20 år, och sedan 2017 har hon undervisat i specialpedagogik och matematikdidaktik på universitetsnivå. I juni presenterade hon sin licentiatuppsats inom ämnet.

Kristin Westerholm.
Kristin Westerholm. Foto: Mats Jonsson.

Vad handlar din uppsats i huvudsak om?

"År 2019 infördes den så kallade Åtgärdsgarantin i svenska skolor för att tidigt identifiera och stödja elevers läs- och skrivutveckling samt taluppfattning. Målet med reformen är att fler elever ska gå ut grundskolan med godkända betyg i matematik och svenska. Att få möjlighet att utveckla en god taluppfattning har i tidigare studier visat sig vara viktigt för att förebygga bland annat matematiksvårigheter."

"I min studie, Att utföra eller uppfylla? Pedagogiska dilemman i lärares erfarenheter till följd av Åtgärdsgarantin för tidig taluppfattning, undersöker jag hur lärare identifierar och förstår elevers tidiga taluppfattning i matematikundervisningen, det vill säga deras grundläggande förståelse för tal och siffror. Jag undersöker också hur lärare integrerar och anpassar sitt stöd för eleverna i undervisningen, så att de kan fortsätta utvecklas inom matematikämnet."

"I studien har jag fokuserat på lärares erfarenheter av att identifiera och stödja elevers taluppfattning under höstterminen i årskurs 1. Lärare ska då genom en enskild muntlig intervju med varje elev bedöma om eleven är i behov av stöd – och i så fall vilket stöd som kan hjälpa eleven att utveckla en god taluppfattning. Jag har intervjuat 14 lärare om deras erfarenheter av detta arbete enligt Åtgärdsgarantin."

Hur kom det sig att du valde att fokusera på detta ämne?

"Som verksam lärare och speciallärare har jag alltid varit intresserad av möjligheten att förebygga kommande svårigheter hos elever. Att tidig taluppfattning är en central aspekt för god matematikutveckling är välkänt bland de flesta lärare. Men jag ville fördjupa mig ytterligare för att bättre förstå vad som utmanar lärare att ge eleverna det stöd de behöver för att få en god taluppfattning."

Kan du säga något kort om dina huvudsakliga resultat?

"Resultatet av studien visar att lärare i årskurs 1 genomför de uppgifter som Åtgärdsgarantin kräver. De bedömer elevers taluppfattning och sätter in stödinsatser i undervisningen. Samtidigt framkommer det att lärarna redan vet att elever med svag taluppfattning behöver mer tid för att träna på grundläggande moment. Men att de inte har tillräckligt med handlingsutrymme för att ge dem den tid de behöver."

"Lärarna uttrycker att identifieringsintervjuernas tidsomfattning kan vara ett hinder för att kunna ge eleverna det stöd de egentligen behöver.  Lärarna säger också att de nationella proven i årskurs 3 och läromedlet i matematik, begränsar deras möjlighet att vara flexibla och ta egna initiativ för att stötta eleverna. De menar att de nationella proven är en slutstation för Åtgärdsgarantin. Innan eleverna når dit behöver undervisningen rymma allt centralt innehåll enligt läroplanen. Och läromedlet i matematik, som används för att säkerställa att allt centralt innehåll berörs, styr också undervisningens tempo och innehåll – vilket i sin tur gör att elever med bristande taluppfattning inte får tillräckligt med tid att träna på grundläggande färdigheter. Med mer handlingsutrymme skulle lärarna kunna uppfylla Åtgärdsgarantins mål bättre, istället för att bara genomföra dess krav."

Vad var roligast med att göra din studie?

"Jag tycker att det har varit mycket intressant att få intervjua lärare och höra deras perspektiv på detta. Arbetet med Åtgärdsgarantin har medfört stora förändringar för lågstadielärare. Och eftersom tidigt stöd och tidiga stödinsatser har varit mitt fokus som speciallärare, har det varit extra intressant för mig. Det har också varit spännande att bättre förstå vad som ligger bakom lärares beslut att ge stöd till elever som riskerar att utveckla svårigheter i matematik."

Vad hoppas du att din studie kan bidra till?

"Min studie visar tydligt att lärarna delar Åtgärdsgarantins mål om att förebygga svårigheter hos elever, men sättet den ska genomföras på skapar pedagogiska dilemman. Jag hoppas därför att min studie ska bidra till att väcka frågan om det är något annat stöd som lärarna behöver. Med rätt stöd skulle möjligheterna att uppfylla Åtgärdsgarantin förbättras."

Vad har du för planer framöver? Och har din studie
påverkat dig i någon riktning?

"Först och främst ska jag njuta av en välförtjänt sommarledighet. Därefter ser jag verkligen fram emot att helhjärtat få undervisa studenter i lärar- och speciallärarprogrammet vid Linköpings universitet, där jag har min tjänst. Jag kommer att ha stor nytta av erfarenheterna från både min uppsats och mina forskarstudier i kurser som handlar om elever som riskerar att utveckla svårigheter."

Ladda ner och läs Kristins uppsats